ZimZam - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Roos Machiel - WaarBenJij.nu ZimZam - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

ZimZam

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

02 November 2012 | Zambia, Livingstone

Lieve mensen,
Tot mijn eigen verbazing zag ik dat ik voor het laatst een berichtje heb gepost toen ik nog in Arusha was... Inmiddels zit ik een heel eind verderop in het plaatsje Livingstone in Zambia.
Na mijn safari ben ik via Moshi naar Pangani gereisd. Ik heb helaas Mt. Kilimanjaro (letterlijk) links moeten laten liggen want dat ging mijn tijd en mijn budget ver te boven. Dus toen door naar de kust. Ik wilde eigenlijk vanuit Arusha direct naar beneden reizen via Dodoma naar Mbeya om daar de grens met Zambia over te steken. Maar ik had me door locals laten vertellen dat die route vreselijk lang zou duren omdat de weg niet geasfalteerd is. Dus het was sneller om terug naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar de grens te reizen. Omdat ik in Dar es Salaam inmiddels een soort thuishaven heb, bij mijn couchsurfadres, vond ik dat prima en ben ik na Pangani doorgereisd naar Dar es Salaam om daar het weekend door te brengen op mijn couchsurfadres. Het was een heerlijk weekend waarin we twee keer naar een eiland zijn geweest. Eerst naar Mbudya, waar ik al eerder was geweest, en daarna op zondag naar Bongoyo. Dat was heerlijk!! (foto's volgen..)

Op maandag ochtend ben ik toen vroeg op pad te gaan om een bus naar Iringa te nemen. Ik wilde de afstand tot aan de grens niet in 1 dag proberen te proppen, want busreizen duren altijd langer dan gepland, en ik wilde niet midden in de nacht aankomen in een vreemde stad.
Iringa is een rustig bergdorpje waar ik prima nog een dag door had kunnen brengen, maar ik wilde door, dus de volgende dag een bus naar Mbeya. Mbeya is iets minder gemoedelijk, maar een prima tussenstop, alhoewel de stroom in de hele stad was uitgevallen net toen ik aankwam, dus het leek er nogal uitgestorven.

De volgende ochtend vroeg met een minibusje naar de grens, Tunduma. Gelukkig was er iemand van de buscompany die mij kon helpen door de immigration te komen, want het was er nogal onduidelijk. Als hij mij niet verteld had in welk gebouwtje ik moest stempelen om Tanzania uit te gaan en waar ik vervolgens moest zijn om een visum en stempel voor Zambia te krijgen, was ik waarschijnlijk gewoon de grens over gewandeld zonder dat alles en zat ik nu illegaal in Zambia!

Maargoed, alles geregeld en klaar om verder te reizen. Maar ik moest nog lang wachten tot de volgende bus verder ging, mede omdat er een uur tijdsverschil is tussen Tanzania en Zambia waar ik even geen rekening mee had gehouden en waardoor ik onnodig lang in de bus heb zitten wachten. Maar het was niet onprettig. In de bus ontmoette ik een aardige Zimbabwaanse jonge vrouw met wie ik in een mum van tijd een gesprek had over de dingen des levens en het doel van ons bestaan had.
Zij was ook een baken voor me tijdens de rest van de bijna 24 uur durende reis, zodat ik haar kon vragen of er nog een wc stop zou komen en of ik nog ergens kon eten. Uiteindelijk kwam het allemaal voor elkaar, de wc stop was ergens in de middle of nowhere waar de dames gehurkt achter de bus hun behoefte deden en de heren in de berm piesten... Gelukkig waren we niet met heel veel in de bus, ieder had twee stoelen voor zich, dus uiteindelijk een zeer comfortabele reis gehad.

Rond 21 uur was het blijkbaar tijd voor avondeten en stopten we ergens bij een benzine station. Een van de busschauffeurs besloot zich om mij te bekommeren en dus kreeg ik een heerlijke berg Ugali (maispudding-achtig spul, ookwel bekend als pap in Zuid-Afrika) met een stuk kuku (kip) en wat groene groenten voorgeschoteld. Wie er betaalde is nog steeds een vraag voor mij, maar ik dacht, als ik moet betalen komen ze het wel zeggen, daar zijn ze hier nooit te beroerd voor, dus ik doe niks en ik zie wel.

Eenmaal in de bus kwam ik erachter dat de bus nog verder ging dan Lusaka, de hoofdstad van Zambia, waar ik eigenlijk heen ging. Maar ik wilde liever nog wat verder reizen naar Livingstone, want daar wilde ik toch heen en dan zou ik tenminste niet midden in de nacht aankomen in een onbekende stad. Dus ik betaalde wat extra en mocht blijven zitten tot Livingstone waar ik nu ben.

Ik zit voor het eerst sinds deze reis in een Backpackers waar ik ook daadwerkelijk andere backpackers tegenkom. Dat is erg fijn, want als je alleen door Afrika reist, kom je verrassend weinig mensen tegen die iets soortegelijks doen. De meeste mensen zijn hier voor vrijwilligerswerk of gaan alleen op vakantie en op safari en dan weer terug naar huis.

Gisterochtend kwam ik hier aan en 's middags ben ik op een Sunset cruize over te Zambezi river meegegaan. Dat was heerlijk, met drankjes en hapjes, hippo's en croc's!

Vandaag ben ik naar de Victoria Falls geweest, de reden dat ik uberhaupt naar Livingstone ben gekomen. Het was prachtig, al viel het een beetje tegen omdat we nu aan het einde van het droge seizoen zitten en er dus bijna geen druppel water meer over is in de rivier... Maar desalniettemin een mooie plek. De Vic Falls zijn van twee kanten te bekijken, de Zambian side en de Zimbabian side. Helaas moet je als je de overkant wil zien een visum kopen en ook weer een visum om terug te komen, dus dat heb ik niet gedaan. Maar officieel ben ik wel in Zimbabwe geweest want de grens loopt midden over de Zambezi rivier waar een brug overheen gaat. Met een stempeltje dat je alleen de brug op gaat, mag je dan even naar de overkant en kun je zeggen dat je in Zimbabwe bent geweest! Het stukje 'nomansland' tussen de twee landen wordt ook wel ZimZam genoemd.

Morgen of overmorgen waarschijnlijk white water raften! Daar heb ik veel zin in. Het is hier trouwens wel allemaal vrij duur! Ik moet hier maar niet te lang blijven, want er zijn leuke dingen te doen, maar het kost allemaal gemiddeld meer dan mijn dagbudget.. Dus pap en mam, bereid je maar vast voor op een smeekbrief ;)

De foto's volgen zoals gebruikelijk later, ik heb mijn camera nu niet bij me.

Graag hoor ik ook weer wat van jullie!!!
Liefs,
Roos

  • 02 November 2012 - 18:01

    Chris :

    Lief zussie! Wat een genot dit verhaal!!
    Ik ga je snel mailen, voor nu dus alleen n kus :)

  • 03 November 2012 - 21:14

    Pappa:

    Lieve Roos,

    Wat fijn weer iets van je te horen! Mooie foto's. Wat goed dat je op je reis steeds de goede mensen ontmoet die je op weg helpen en ondersteunen.
    En die lekkere vette blozende hippo's. Wel een beetje treurig Victoriawatervalletje. Dat wordt toch dikwijls gepresenteerd als een kilometerlange muur van water of .....?
    Ik zag dat je je in de voetsporen van de grote ontdekkingsreiziger Livingstone hebt begeven. Je bevindt je zo ongeveer op het midden van het continent tussen de beiden oceanen. Namibië is eigenljk vlakbij. Je hebt maar een heel klein stukje grens met Botswana; grappig. Daar ga je straks toch heen?
    Geniet van al het moois, de mensen en het reizen zelf!
    Een hartelijke groet ook van mamma!

    Pappa

  • 04 November 2012 - 00:45

    Fleur:

    Lieve lieve lieve Roos!

    Ik geniet van je verhaaltjes!
    Misschien kunnen we een fonds voor je oprichten...
    Want je moet natuurlijk ten volste kunnen genieten en je niet laten belemmeren door iets als geld op avontuur!

    xxx

  • 05 November 2012 - 11:53

    Roos Machiel:

    @ Christi: Ik kijk uit naar je mail!!! Ben erg benieuwd hoe het met je gaat en met alle voorbereidingen! Dikke kus terug.

    @Pap: De Falls zijn inderdaad heel breed en je kunt ook zien waar het water naar beneden zou moeten vallen, maar omdat het nu al zo lang zo droog is is de Zambezi gewoon geslonken tot een heel smal riviertje en valt er dus maar op 1 punt wat water naar beneden. Maar als ik hier over twee maanden terug zou komen, dan zou ik wel een muur van donderend water zien. Maar elk nadeel heb z'n voordeel, want door het lage water stroomt het sneller en is raften een goed idee! Lees mijn nieuwe verslag maar! Morgen ga ik inderdaad naar Botswana. Daar zal ik vast wel weer een berichtje plaatsen.

    @ Fleur: Help Roos door Afrika! Lijkt me een goed plan. Als jij dat nou effe regelt, je hebt mijn rekeningnummer ;)

    Liefs aan iedereen!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Roos naar Afrika en India

Het duurt nog even, maar het zit er wel écht aan te komen: ikke helemaal in mijn uppie naar Afrika!
Na mijn stage in Kenia vorig jaar heb ik de reiskriebels weer helemaal te pakken en wil ik er in mijn eentje op uit gaan. Ik zal mijn reis beginnen in Dar es Salaam, Tanzania.

Inmiddels zijn de plannen langzaam gestalte aan het krijgen en weet ik ook dat ik niet de hele tijd helemaal alleen door Afrika zal trekken. Mijn huisgenootje Anneke vliegt in december naar Kaapstad, Zuid-Afrika, waar we elkaar zullen treffen en van waaruit we verder zullen reizen.
Het plan is om dan samen Naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar Mumbai, India te vliegen.

In mijn eentje zal ik vanuit Tanzania naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika reizen. Met Anneke reis ik dan door Zuid-Afrika naar Mozambique, Malawi, Tanzania, India en Nepal.

Best gek om in één reis twee zo verschillende continenten aan te doen, maar ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar hoe dat zal zijn.
Het ticket is inmiddels geboekt. Ik vertrek vanuit Frankfurt op 5 oktober naar Tanzania. Op 7 februari vliegen we samen naar Mumbai en op 31 mei vliegen we weer naar huis. Ik hoop dan maar dat alles goed gaat, want ik moet 8 juni present zijn voor de bruiloft van mijn zus, Christi!

In ieder geval kan ik niet wachten om te gaan en ik houd iedereen graag op de hoogte van mijn belevenissen via dit blog. Meld je a.j.b. aan als je een automatische mail in je inbox wilt ontvangen als ik een nieuw verslag heb geplaatst.

Roos

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

Radjasthan rondje twee

12 Mei 2013

Vipassana

30 April 2013

Into thin air

04 April 2013

Stoute schoenen

05 Maart 2013

Imprssies India
Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 42706

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: