Stoute schoenen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Stoute schoenen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Stoute schoenen

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

04 April 2013 | Nepal, Kathmandu

Lieve mensen,

Een bericht vanuit Nepal dit keer. Ik moet jullie mijn verontschuldigingen aanbieden voor mijn nalatigheid in het updaten van mijn blog. Voor een beter bijgewerkt verslag raadt ik jullie daarom aan naar annekeaalderink.waarbenjij.nu te gaan. Anneke heft haar blog wat beter bijgehouden dan ik.

Maar nu zijn onze wegen weer gescheiden, en moet ik jullie toch echt weer zelf op de hoogte houden. Anneke kun je natuurlijk sowieso ook blijven volgen, want die zit nu in Tokio en gaat daar weer een heel ander nieuw avontuur aan.

Gisteren is Anneke vanuit Kathmandu naar Delhi gevlogen om van daaruit vandaag naar Tokio te vliegen. Dat betekent dat ik dus weer alleen ben. Maar niet echt alleen, want ik was nog geen twee uur alleen of ik had al contact met een Nederlandse jongen die een oproep op een travelers board had achtergelaten met de vraag of er mensen waren die met hem mee de bergen in wilde trekken voor een aantal weken.
Ik sms’te hem en even later hadden we elkaar aan de telefoon en spraken we af elkaar die avond te ontmoeten of we elkaar lagen en of we onze plannen op elkaar zouden kunnen afstemmen.

Ik had heel spontaan al besloten dat ik langer in Nepal wilde blijven en had al een verlenging van mijn visum aangevraagd. Omdat ik eigenlijk helemaal niet van plan was om te gaan trekken, leek het me verstandig om niet gelijk al te hoog van de toren te blazen en een relatief ‘makkelijke’ trekking te doen. Ik dacht dat ik niet fit genoeg zou zijn voor een stevigere hike. Maar net nadat ik in de Lonely Planet had gelezen dat een trekking naar de Everest Basecamp wel meeviel omdat je niet heel lang wandelt omdat je snel stijgt en dus moet acclimatiseren, las ik Marks berichtje… Die avond besloot ik gek te doen en mee te gaan. Hij had inmiddels nog een andere Nederlandse jongen ontmoet (tsja, we trekken elkaar blijkbaar toch aan als Nederlanders) die ook graag meewilde. We zijn dus met zijn drieen: Mark, Joris en ik. Omdat de jongens al besloten hadden morgen, vrijdag (5-4) te vertrekken, had ik nog maar 1 dag de tijd om me voor te bereiden. Omdat ik, toen ik uit Nederland vertrok, deze trekking in de verste verte niet aan had zien komen, had ik niks van mijn buitensport spullen meegenomen. Vandaag ben ik dus, met Mark, de straten van Kathmandu ingedoken, op zoek naar spullen voor de tocht. Het wordt door alles en iedereen sterk afgeraden om in Kathmandu bv. schoenen te kopen, maar ik had geen keuze, en heb dus een paar stoute schoenen gekocht en nog een tas vol met andere spullen die me moeten beschermen tegen de kou in de bergen. De gehele inhoud van mijn tas bestond tot nu toe uit kleding geschikt voor 25+ weer, daar zijn nu dikke wanten, sokken en een muts en regenkleding bij gekomen. Ook een slaapzak had ik niet mee, dus die heb ik gehuurd. Ik kan gelukkig mijn overtollige zomerkleren achterlaten bij het guesthouse waar ik nu verblijf zodat ik, wanneer ik weer terug kom, mijn spullen weer mee kan nemen.

Morgen ochtend vertrekken we dus met de bus naar onze startplaats Shivalaya, vlakbij Jiri (voor diegenen die het graag even op de kaart bekijken). De meeste mensen vliegen van Kathmandu naar Lulka om van daar uit hun tocht te startten. Wij omzeilen de vlucht door er heen te wandelen. Dat kost ons dan wel zes dagen, maar dan hebben we in ieder geval onze schoenen vast goed ingelopen en hebben we geen (of in ieder geval minder) last van hoogteziekte bij aankomst in Lukla.
De officiele route begint dan in Lukla. In ongeveer twee weken lopen we dan helemaal omhoog. Naar beneden is schijnbaar een stuk minder lastig en kost ons maar ongeveer drie dagen. De jongens zijn van plan om dan vanaf Lukla ook weer dezelfde route terug te lopen als hun benen het dan nog volhouden. Ik heb daar helaas geen tijd voor want ik moet op 1 mei alweer in India zijn.

Een paar weken geleden heb ik besloten om mezelf echt even goed in het Buddhisme onder te dompelen door deel te nemen aan de Vipassana meditatie cursus.
De cursus duurt 10 dagen waarin je leert mediteren en je innerlijke dialoog zo veel mogelijk tot rust te brengen en tot vrede met jezelf te komen. De hoofdregels zijn:
1. Geen enkel levend wezen doden
2. Niet stelen
3. Geen sex hebben
4. Niet liegen
5. Geen drugs gebruiken
Nou, dat lijkt me niet geheel onmogelijk! Wat wel een uitdaging zal worden is dat er ook niet gesproken mag worden (wat dan wel weer makkelijk is voor het niet vertellen van leugens ;) )
Je mag alleen met de ‘teacher’ en de staf praten als je vragen hebt of als er iets is, maar niet met je medecursisten. Je mag zelfs geen oogcontact met ze maken. De bedoeling is dat het zoveel mogelijk overeenkomt met alleen mediteren, dus zo min mogelijk invloeden van je omgeving hebben.

Wanneer ik de Vipassana cursus heb afgerond heb ik nog maar twee weken te gaan. Ook die weken zal ik niet alleen doorbrengen. Fionna komt mij die laatste dagen vergezellen. Samen reizen we dan nog twee weken door India en vliegen dan op 31 mei terug naar huis. Ook Anneke komt dan weer terug naar Nederland...
Vanaf nu gaat de tijd in sneltreinvaart! Ik heb letterlijk geen enkele dag meer dat ik niet iets gepland heb. Maar gelukkig heb ik tijdens mijn drukke planning wel tijd voor bezinning. Ik hoop dat de bergen mij ook rust kunnen geven, de meditatie zal dat in ieder geval doen!

Ik hoop dat jullie me vergeven dat ik niets meer heb gezegd over Radjastan en Varanasi, maar zie het maar zo, dan is er in ieder geval nog iets waar we het over kunnen hebben als ik weer thuis ben!
Ik ga lekker met mijn hoofd in de wolken zitten, jullie ook? Of komt de zon er een beetje doorheen? Ik hoorde op de Nederlandse radio dat het dit weekend wat beter belooft te worden. Geniet er van!

Liefs,
Roos

  • 04 April 2013 - 20:33

    Katja:

    Wow Roos,

    Wat een verhaal!! Super spannend die bergtocht naar Mount Everest!
    Heel veel succes, plezier, sterkte en sportiviteit toegewenst!!

    liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Roos naar Afrika en India

Het duurt nog even, maar het zit er wel écht aan te komen: ikke helemaal in mijn uppie naar Afrika!
Na mijn stage in Kenia vorig jaar heb ik de reiskriebels weer helemaal te pakken en wil ik er in mijn eentje op uit gaan. Ik zal mijn reis beginnen in Dar es Salaam, Tanzania.

Inmiddels zijn de plannen langzaam gestalte aan het krijgen en weet ik ook dat ik niet de hele tijd helemaal alleen door Afrika zal trekken. Mijn huisgenootje Anneke vliegt in december naar Kaapstad, Zuid-Afrika, waar we elkaar zullen treffen en van waaruit we verder zullen reizen.
Het plan is om dan samen Naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar Mumbai, India te vliegen.

In mijn eentje zal ik vanuit Tanzania naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika reizen. Met Anneke reis ik dan door Zuid-Afrika naar Mozambique, Malawi, Tanzania, India en Nepal.

Best gek om in één reis twee zo verschillende continenten aan te doen, maar ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar hoe dat zal zijn.
Het ticket is inmiddels geboekt. Ik vertrek vanuit Frankfurt op 5 oktober naar Tanzania. Op 7 februari vliegen we samen naar Mumbai en op 31 mei vliegen we weer naar huis. Ik hoop dan maar dat alles goed gaat, want ik moet 8 juni present zijn voor de bruiloft van mijn zus, Christi!

In ieder geval kan ik niet wachten om te gaan en ik houd iedereen graag op de hoogte van mijn belevenissen via dit blog. Meld je a.j.b. aan als je een automatische mail in je inbox wilt ontvangen als ik een nieuw verslag heb geplaatst.

Roos

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

Radjasthan rondje twee

12 Mei 2013

Vipassana

30 April 2013

Into thin air

04 April 2013

Stoute schoenen

05 Maart 2013

Imprssies India
Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 42690

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: