Hitching a lift - Reisverslag uit Maun, Botswana van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Hitching a lift - Reisverslag uit Maun, Botswana van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Hitching a lift

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

07 November 2012 | Botswana, Maun

Ik ben in Botswana! Gister ochtend vroeg op pad gegaan om zo vroeg mogelijk bij de grens met Botswana aan te komen. Het plan was om met de ferry de Zambezi over te steken om zo in Botswana aan te komen. Livingstone ligt zo’n 60 km van de grens af, dus eerst moest ik bij de Kazungula ferry zien te komen. Volgens de lonely planet zouden er verschillende minibusjes regelmatig vertrekken naar de grens. Maar niets bleek minder waar. Er waren drie bussen per dag: de eerste om 5 uur ‚s ochtneds, de tweede om 14uur en de derde nog later. Dus moest ik met de taxi.

Nu ben ik nogal principieel als het op taxi’s aankomt, normaal gesproken neem ik die niet. Maar in Zambia werkt dat anders. Daar wacht je gewoon totdat je meer mensen hebt die naar de zelfde bestemming willen en dan deel je een taxi. Dus na ruim een half uur wachten was de taxi vol en konden we gaan.

De grens was zoals bij binnenkomst in Zamia erg vaag, maar gelukkig had ik bij voorbaat navraag gedaan en wist ik ongeveer waar ik heen moest. Het was verassend rustig en al vrij snel zat ik op de ferry. Nov voordat k op de ferry zat, kwam er een jonge rastaman naar me toe om een babbeltje te maken. Hij zei dat hij ongeveer dezelfde richting op ging als ik en dat hij me wel een lift kon geven. Eerst vertrouwde ik het niet helemaal (ookal was zijn naam Trust...), maar later bleek dat hij vrachtwagenchauffeur was en dus besloot ik op het aanbod in te gaan. Een bus nemen was trouwens ook redelijk onmogelijk, want ik was zo slim geweest mijn Zambiaanse kwacha’s niet te wisselen voor Botswaanse Pula, dus ik kon helemaal niks betalen. Ik dacht dat ik aan beide kanten van de grens wel geld kon wisselen, maar dat bleek niet het geval.

Trust was zo behulpzaam om een lift te regelen naar de dichtstbijzijnde pinautomaat zodat ik toch wat geld had. Helaas was de ATM out of order en kon ik alleen wat dollars wisselen voor Pula (kwacha’s moesten ze om de een of andere reden niet hebben bij de bank, ik hoop dat ik er alsnog vanaf kom). Na heel wat vertraging door de declaratie van de goederen op de vrachtwagen en weet ik al niet wat, konden we eindelijk vertrekken. De rit was extreem heet en lang. De zon brandde op de truck en niets hielp om af te koelen. Door het raam kwam alleen maar hete lucht binnen en de zon scheen op mijn velletje. De omgeving zag er overal ook erg droog uit. Hele vlaktes zonder iets, dor en droog, soms afgebrand. Op een gegeven moment leek het op Nederland. Helemaal plat, maisvelden alleen dan heel heet. Af en toe was er wat meer begroeiing. Op die momenten waren er olifanten langs de weg te zien en verschillend ander wild.

Na een lange rit kwamen we rond 18 uur aan in Nata, halverwege... Ik zag het allemaal niet meer gebeuren dat ik nog enigszins op tijd in Maun zou aankomen, als ik er uberhaupt nog zou geraken. Maar ik had besloten me niet druk te maken, want liften is part of the fun, en ik heb nog nooit zonder onderdak gezeten. En inderdaad, voor ik het wist had een jongen mij gespot en een lift voor me geregeld die direct naar de plaats van bestemming ging. Ik had nog geen half uur gewacht en ik was alweer onderweg. De meneer in kwestie leek op het eerste gezicht wat nors. Hij nam normaal gesproken geen lifters mee, want hij wilde zich voor niemand verantwoordelijk voelen. De regel was dan ook dat er niet geklaagd mocht worden over het volume van de muziek en de snelheid waarmee hij reed.

Beide dingen konden mij absoluut niet deren, vooral de snelheid niet. Met 160km p/u reesden we tussen de kuddes koeien, zebra’s, springbokjes en zelfs hyena’s door. Na een uurtje rijden was het al donker, dus de snelheid werd wat teruggevoerd tot 140 km p/u en af en toe moesten we vol op de rem voor wilde paarden en ezels. Maar het was een heerlijke rit met opzwepende Afrikaanse ritmes die door de speakers dreunden.

Uiteindelijk bleek de chauffeur een aardige man die me precies bij het juiste hostel afzette en me nog aanbood om een dag naar Moremi National Park te gaan. Misschien dat dat er morgen van gaat komen als ik een simkaart kan krijgen, want die heb ik nog niet, dus bellen is nog niet mogelijk.

Ik zit nu op een prima plek om andere mensen tegen te komen, dus ik denk dat ik de komende tijd genoeg te doen heb hier in Botswana voordat ik verder trek naar Windhoek, Namibia.

  • 07 November 2012 - 20:36

    Reinout :

    Spannend allemaal zeg! Je hebt wel lef moet ik zeggen!

  • 07 November 2012 - 21:22

    Christi:

    Stoerrr!

  • 08 November 2012 - 23:35

    Marrit:

    Fijne verhalen roos! Wordt er erg blij van. Klink als een heerlijk avontuur dat je op de meest mooie plekken brengt. Geniet er van en blijf vooral posten. Leuk om te lezen en even uit het Nederlandse te kunnen stappen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Maun

Roos naar Afrika en India

Het duurt nog even, maar het zit er wel écht aan te komen: ikke helemaal in mijn uppie naar Afrika!
Na mijn stage in Kenia vorig jaar heb ik de reiskriebels weer helemaal te pakken en wil ik er in mijn eentje op uit gaan. Ik zal mijn reis beginnen in Dar es Salaam, Tanzania.

Inmiddels zijn de plannen langzaam gestalte aan het krijgen en weet ik ook dat ik niet de hele tijd helemaal alleen door Afrika zal trekken. Mijn huisgenootje Anneke vliegt in december naar Kaapstad, Zuid-Afrika, waar we elkaar zullen treffen en van waaruit we verder zullen reizen.
Het plan is om dan samen Naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar Mumbai, India te vliegen.

In mijn eentje zal ik vanuit Tanzania naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika reizen. Met Anneke reis ik dan door Zuid-Afrika naar Mozambique, Malawi, Tanzania, India en Nepal.

Best gek om in één reis twee zo verschillende continenten aan te doen, maar ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar hoe dat zal zijn.
Het ticket is inmiddels geboekt. Ik vertrek vanuit Frankfurt op 5 oktober naar Tanzania. Op 7 februari vliegen we samen naar Mumbai en op 31 mei vliegen we weer naar huis. Ik hoop dan maar dat alles goed gaat, want ik moet 8 juni present zijn voor de bruiloft van mijn zus, Christi!

In ieder geval kan ik niet wachten om te gaan en ik houd iedereen graag op de hoogte van mijn belevenissen via dit blog. Meld je a.j.b. aan als je een automatische mail in je inbox wilt ontvangen als ik een nieuw verslag heb geplaatst.

Roos

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

Radjasthan rondje twee

12 Mei 2013

Vipassana

30 April 2013

Into thin air

04 April 2013

Stoute schoenen

05 Maart 2013

Imprssies India
Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 42711

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: