Busje komt zo - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Busje komt zo - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Busje komt zo

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 Januari 2013 | Malawi, Blantyre

Lieve mensen,

We hebben een heerlijke vakantie gehad in Tofo. Daar waren we echt even aan toe. We hebben zeven dagen lang (bijna) helemaal niets gedaan. Zelfs de locals stonden versteld van het weinige aantal acties dat wij hadden uitgevoerd (en dat is bijzonder want de Mozambiquanen voeren niet bijster veel uit op een dag). Onze dagen bestonden vooral uit uitslapen (wat maar zelden later was dan 9 uur omdat we gewoon onze bedden uit werden gebrand door de zon). Ontbijten aan de bar van Mozambeat, het hostel waar we verbeleven (dat duurde meestal zo'n twee uur want het duurde al bijna een uur voordat je je eten kreeg). Dan gingen we naar het dorp om daar over de markt te wandelen, een beetje te kletsen met de locale rasta's, beetje internetten, nog een hapje eten, terug wandelen, zwemmen en zonnen. Echt lekker helemaal niks nuttigs doen. Wel wilden we sowieso op een ocean safari. Dat betekent zoveel als met een bootje de zee op gaan en op zoek gaan naar dolfijnen, walvishaaien, zeeschildpadden of wat dan ook, om vervolgens met je snorkel het water in te springen en proberen een glimp op te vangen van de diertjes in de zee.

We kozen een dag waarop we dat gingen doen, maar de volgende ochtend, toen we al helemaal bezweet aankwamen in het dorp, bleek dat de safari niet door ging. Reden? "The ocean is big mate!" Tjsa, dacht ik, de oceaan is altijd groot, dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen. Maar nee, daar werd wat anders mee bedoeld, de golven waren te heftig, of in ieder geval de intervallen tussen de golven waren niet lang genoeg om een boot het water in te krijgen zonder dat er gewonden zouden vallen.
Twee dagen op rij werd de safari afgeblazen. Maar op de dag van ons vertrek, gelukkig vertrokken we pas 's avonds om 10 uur, ging het toch door en klommen we in de boot.
Het duurde niet heel lang voor we een groep dolfijnen zagen. Iedereen gauw het water in, maarja, tegen die tijd waren de dolfijnen hem al gepeerd en was het helaas pindakaas. Later hadden we meer geluk, de dolfijnen bleven even in de buurt en met z'n allen sprongen we uit de boot het water in. Ik keek naar beneden en daar zwommen ineens twee dolfijnen onder mij door. Ik was zo opgewonden dat ik ze had gezien dat ik het de anderen ook kenbaar wilde maken, ik riep "here, here!" en toen ik weer naar beneden keek waren ze weg. Dom natuurlijk, maar desalniettemin had ik ze van heel dichtbij mee mogen maken. Iedereen kreeg een mooie ervaring en helaas bleef het bij de dolfijnen. De walvishaaien waren niet voor ons weggelegd.

Die avond gingen we met een luxe Intercape bus vanuit Maxixe helemaal naar Beira. In Beira overnachtten we om de volgende ochtend alweer om 3 uur op te staan en de volgende bus te pakken naar Tete. Vanuit Tete zijn we vanochtend naar Blantyre vertrokken. Dat kon niet met een mooie grote bus, maar met een kleine minibus. Na een half uurtje rijden moest alleen de achterband vervangen worden, want er kwam een hele flap rubber los. Gelukkig kwam er een ander busje langs en konden we daarmee verder. Met een beetje vertraging kwamen we aan bij de grens. Daar verliep alles vlekkeloos. Eenmaal aan de andere kant van de grens begon het lange wachten. De minibusjes naar Blantyre vertrokken volgens de regel: we gaan pas als 'ie vol is, en dus moesten we het maar even uitzitten. Maar uiteindelijk gingen we. We stopten zeker twintig keer onderweg, maar we werden uiteindelijk netjes afgeleverd in Blantyre.
Daar zitten we nu, in Doogles Lodge, een prima plek voor een nacht of twee. Morgen blantyre verkennen.

  • 10 Januari 2013 - 21:50

    Angela:

    Ha lieve Roosje,

    Fijn om weer wat te horen! Vandaag is ook je pakket aangekomen en ik ben vanavond begonnen in de biografie van Walter en Albertine Sisulsu. Heerlijk! Dank voor deze aktie. Komt-ie uit een second-hand-bookshop? Liefs, Mamaaaaa

  • 10 Januari 2013 - 22:35

    Chris:

    X

  • 10 Januari 2013 - 22:36

    Rianne:

    Hey Roos!
    Thanks voor je update, bij het uitblijven van die van mn nichtje ;-).
    Veel plezier samen en geniet van alle leuke ervaringen!
    Die Afrikanen blijven een vreemd volk; wachten tot de bus vol is... :-S
    Groetjes Rianne (dikke knuffel voor Anneke)

  • 11 Januari 2013 - 03:34

    Anne:

    Roos,

    Dolfijnen, geweldig! En even helemaal afdalen tot het nulpunt van activiteit is ook wel eens goed.
    Gelukkig krijgen we de foto's nog.

    Anne

  • 11 Januari 2013 - 03:47

    Nora Van Gaal:

    Lieve Roosje,
    wat klinkt dat chill zeg!
    Geniet ervan!
    Liefs

  • 11 Januari 2013 - 16:53

    Naomi:

    Heerlijk! Ik ga je straks ook nog even terug mailen:) Liefs!!

  • 12 Januari 2013 - 21:42

    Fleur:

    Hihahoooo, de walvishaaien had ik in gepakt :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Roos naar Afrika en India

Het duurt nog even, maar het zit er wel écht aan te komen: ikke helemaal in mijn uppie naar Afrika!
Na mijn stage in Kenia vorig jaar heb ik de reiskriebels weer helemaal te pakken en wil ik er in mijn eentje op uit gaan. Ik zal mijn reis beginnen in Dar es Salaam, Tanzania.

Inmiddels zijn de plannen langzaam gestalte aan het krijgen en weet ik ook dat ik niet de hele tijd helemaal alleen door Afrika zal trekken. Mijn huisgenootje Anneke vliegt in december naar Kaapstad, Zuid-Afrika, waar we elkaar zullen treffen en van waaruit we verder zullen reizen.
Het plan is om dan samen Naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar Mumbai, India te vliegen.

In mijn eentje zal ik vanuit Tanzania naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika reizen. Met Anneke reis ik dan door Zuid-Afrika naar Mozambique, Malawi, Tanzania, India en Nepal.

Best gek om in één reis twee zo verschillende continenten aan te doen, maar ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar hoe dat zal zijn.
Het ticket is inmiddels geboekt. Ik vertrek vanuit Frankfurt op 5 oktober naar Tanzania. Op 7 februari vliegen we samen naar Mumbai en op 31 mei vliegen we weer naar huis. Ik hoop dan maar dat alles goed gaat, want ik moet 8 juni present zijn voor de bruiloft van mijn zus, Christi!

In ieder geval kan ik niet wachten om te gaan en ik houd iedereen graag op de hoogte van mijn belevenissen via dit blog. Meld je a.j.b. aan als je een automatische mail in je inbox wilt ontvangen als ik een nieuw verslag heb geplaatst.

Roos

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

Radjasthan rondje twee

12 Mei 2013

Vipassana

30 April 2013

Into thin air

04 April 2013

Stoute schoenen

05 Maart 2013

Imprssies India
Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 42725

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: