Becoming a surfgirl! - Reisverslag uit Bombay, India van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Becoming a surfgirl! - Reisverslag uit Bombay, India van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Becoming a surfgirl!

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 Februari 2013 | India, Bombay

Lieve mensen,

Gister nacht ben ik veilig en wel in Mumbai, India aangekomen! Van Dar es Salaam vloog ik in mijn eentje via Doha, Qatar, naar India. Anneke kwam via Dubai achter me aan en arriveerde 's ochtends in Mumbai waar ik op het vliegveld op haar wachtte. Over de eerste indrukken hier verderop in dit verslag meer, eerst het vervolg op het vorige.

Vanuit Dar es Salaam vertrokken we met de Kilimanjaro ferry naar Zanzibar. We kwamen aan in Stonetown waar we opgewacht werden door een taxi (ja ik weet het, nogal luxe) die door de lodge, waar we zouden verblijven, was gestuurd. We werden dus in een keer door gereden naar Demani lodge wat vlakbij Paje, zo goed als aan het strand ligt. Het bleek een prachtige plek met rieten hutjes en wit zand op het hele terrein zodat je elke dag gewoon op je blote voetjes rond kon lopen.

Daar hebben we precies een week gezeten. Ik wilde eigenlijk mijn duikbrevet daar gaan halen, maar tijdens de proefduik in Malawi was ik niet helemaal honderd procent overtuigd dat ik het leuk zou vinden en Anneke had zodanig last van haar oren dat zij sowieso niet ging duiken. Daar kwam bij dat ik op de centjes moet passen en dus besloten we, nadat we hadden gezien dat er een grote kitesurf-scene op Zanzibar was, een kitesurf cursus te doen.

Maar voordat we daar mee begonnen gingen we eerst nog snorkelen met dolfijnen. Dat was echt een geweldige ervaring!!! We gingen 's ochtends vroeg omdat de kans dan het grootste was dat we ze zouden vinden. De plek waar we heen gereden werden was echt prachtig. Het water enorm helder en van een turqoois-blauwe kleur die je vooral op foto's tegen komt en waarvan je dan denkt dat ze gefotoshopt zijn. Het water was spiegelglad en de zon was net op toen we na nog geen tien minuten al de eerste vinnen boven water zagen komen.
Met ons motorbootje raceten we er zo snel mogelijk naar toe en plonsden dan met snorkel gerei en al het water in om achter de dolfijnen aan te zwemmen. We hadden dit al eerder in Mozambique gedaan, maar dit was echt vele malen beter. Gewoon omdat het zicht zo goed was, het water rustig en de dolfijnen een stuk langzamer. Op een gegeven moment volgden we een groep dolfijnen echt een hele tijd. Het water was vrij ondiep, dus je kon gewoon boven de dolfijnen zwemmen. Op een gegeven moment keerden de dolfijnen zich met hun buik neer boven om hun rug langs wat stug zeewier op de bodem te schuren. Ik kon mijn lachen in de snorkel niet inhouden, het zag er zo leuk uit. Even later was er een dolfijn die met een vis aan het 'spelen' was, echt geweldig om te zien.

Kortom, we vermaakten ons prima, daar in het water met de dolfijnen. Ik had er nog wel uren rond willen flipperen, maar op een gegeven moment was het genoeg geweest en moesten we weer de boot in.
Die middag zijn we nog naar Jozani forest (een national park) geweest, waar ze nog een heel stuk oerwoud hebben en waar Colobus monkeys wonen. Aansluitend bezochten we een butterfly farm waar ze prachtige vlinders, rupsen en cocons hadden.

Na nog een dag relaxen begon onze kitesurf cursus. We zouden er in principe drie dagen mee bezig zijn afhankelijk van de wind. Dat liep uit naar vier, maar was het helemaal waard. We zijn allebei nog niet zo ver dat we het zodanig kunnen dat we nu zomaar een uitrusting kunnen huren en het water op gaan, maar als we nog 1 lesje nemen, kunnen we dat wel (volgens onze instructrice). Ik vond het in ieder geval heerlijk om een vaardigheid te leren, om even echt met iets nieuws en sportiefs bezig te zijn. Het was af en toe heel frustrerend, maar gelukkig waren er genoeg succes ervaringen om me weer enthousiast te krijgen en te houden.

Na de cursus vertrokken we naar Stonetown. Daar ben ik spontaan verliefd geworden.... op de stad!!!
Echt een heel andere sfeer dan elke andere stad in Afrika waar ik tot zover geweest was. Een historische stad met oude koloniale gebouwen, veel smalle steegjes, een geweldige foodmarket met heerlijk seafood en Zanzibar pizza's waar ik elke dag wel zou willen eten.
Ik vond het echt een heerlijke sfeer. Hoewel het eiland over het algemeen zeer Islamitisch is, voelde ik me er prima op mijn gemak en heb ik echt genoten van de paar dagen die we er doorbrachten.
We gingen ook nog een dagje naar Prison Island waar we reuze schildpadden hebben gezien. We zouden er ook nog prachtig kunnen snorkelen, maar helaas was het weer niet geschikt. Omdat ik toch echt heel graag wilde snorkelen voor we weer naar Dar es Salaam zouden gaan, bracht de bootman ons nog naar een ander klein eilandje in de buurt wat iets minder onder invloed van de golven zou zijn. Het was inderdaad prachtig, al was er veel 'stof' in het water en de zee onrustig. Nemo heb ik helaas niet gevonden, maar wel de meest prachtige andere kleine vissen en prachtige koraal tuinen.

Daarna gingen we weer terug naar Dar es Salaam waar we weer warm werden verwelkomd door Santone bij wie ik vanaf dag 1 in Afrika ben wezen couchsurfen wanneer ik in Dar was. Het voelde weer als thuiskomen en we konden ons er rustig voorbereiden op het volgende deel van onze reis: India!

We lagen er heerlijk aan het zwembad en hadden zelfs een movie-pool-bbq night!!! (Het was eigenlijk de bedoeling om vanuit het zwembad de film te kijken die geprojecteerd werd tegen de muur, maar omdat het natuurlijk al donker was, was het dusdanig afgekoeld dat we naast het zwembad met een dekentje zaten... :) )

Ik vond het best een raar gevoel om Afrika nu te verlaten en door te gaan naar het volgende continent. Ik ben echt van Afrika, en van Tanzania in het bijzonder, gaan houden in de afgelopen vier maanden. Ik heb zoveel mooie ontmoetingen gehad en zoveel mooie dingen gezien en beleefd, Afrika heeft echt een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

Met die mooie en fijne herinneringen zat ik in de auto naar het vliegveld afgelopen donderdag. Anneke was er niet bij, zei had een latere vlucht zoals gezegd.
De reis verliep zeer voorspoedig, zij het zonder echt te kunnen slapen. Midden in de nacht, om 2 uur, kwam ik in Mumbai aan. Daar moest ik nog 6 uur op Anneke wachten. Helaas was er geen lounch ruimte bij de uitgang van het vliegveld, en dus zat ik knikkebollend en rillend van de kou (20 graden celcius ben ik gewoon niet meer gewend!!!) op Anneke te wachten. Maar ik was in India, een nieuwe stap was gezet en ik genoot van de totaal andere klederdrachten dan in Afrika en uiteindelijk kwam Anneke geheel op tijd en met al haar spullen naar buiten gewandeld!

Samen namen we een taxi naar een hostel wat we uit de Lonely Planet hadden opgezocht en checkten in. Nu hebben we onze tweede dag in Mumbai achter de rug en voelen we ons heerlijk op onze plek! Mumbai is een prachtige stad met mooie oude gebouwen, lange straten met oude bomen aan weerszijden en mensen in kleurige outfits. Op elke hoek van de straat ruikt het anders en er wordt getoeterd als het groen is, rood is, er iemand voor de auto loopt, er niks is.... Een echte Indische stad dus. Het doet wel heel cosmopolitaans aan en is schijnbaar voor Indische begrippen niet heel goedkoop, maar na Afrika vinden wij hier alles een prikkie dus we zijn helemaal tevreden.

Nu zijn we onze plannen een beetje aan het vormgeven en op zoek naar een manier om naar Goa te reizen. We gaan eerst nog meer naar het zuiden van India in de hoop dat tegen de tijd dat we in Nepal zijn, de temperaturen daar zodanig gestegen zijn, dat we genoeg hebben aan de kleding die we bij ons hebben en die vooral gericht is op 20 plus weer.

Ik hoop misschien morgen nog wat foto's te kunnen toevoegen. Ik weet het, het is een gewoonte dat de foto's later zijn, maar het zit er helaas niet anders op, dit keer ben ik weer mijn camera vergeten...

Ik hoor graag van jullie uit NL! (Want zeg nou zelf, moest ik nou echt van een Tanzaniaan horen dat we een koning krijgen op koninginnedag!?!? ;) )

Roos

  • 10 Februari 2013 - 13:41

    Laurens:

    trein of bus naar Goa (arambool--> Reinout!) nemen (station Mupsa). dan kan je rustig door Goa naar beneden zakken richting Kerella. dan weer terug naar boven naar Bangalore, vanuit daar kan je redelijk makkelijk naar Hampi. mag je niet missen. zorg wel dat je aan de overkant van het water zit daar. Hampi island, hier is het enorm ontspannen en kan je ook nog een dagje klimmen. brommer huren en rond rijden. check het stuwmeer daar.
    super veel plezier!!!

  • 10 Februari 2013 - 16:30

    Angela Machiel:

    Ha lieve Roos,

    Fijn dat jullie goed in India zijn aangekomen!
    Wat zou het leuk zijn als je Reinout daar tegenkomt voordat hij terug naar Nederland gaat!
    En ja, die koning...
    Dat ze dat in Tanzania hebben opgevangen....!
    Veel liefs,
    Mamaaaaa

  • 10 Februari 2013 - 19:00

    Anne:

    Rosie,

    Wat een mooie serie belevenissen; het water in. En dan de sprong naar en ander continent. Geweldig!
    Geniet er van en we zullen bij gelegenheid wat Nederlandse nieuwtjes uitwisselen.

    Anne

  • 12 Februari 2013 - 10:52

    Koen:

    Als je het zo leest lijkt het echt of je jezelf moet haasten om alles te doen wat jullie doen. Dat is omdat wij in een heel anders tijdsbesef zijn en niet doorhebben dat je zoveel kan doen op een dag als je niets moet. Geniet er van en maak je vooral geen zorgen over het nieuws in Nederland, dat wacht wel tot je terug bent.

  • 13 Februari 2013 - 21:32

    Fleur:

    Charlie en ik waren het erover eens, eerst een baard dan een koning!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Roos naar Afrika en India

Het duurt nog even, maar het zit er wel écht aan te komen: ikke helemaal in mijn uppie naar Afrika!
Na mijn stage in Kenia vorig jaar heb ik de reiskriebels weer helemaal te pakken en wil ik er in mijn eentje op uit gaan. Ik zal mijn reis beginnen in Dar es Salaam, Tanzania.

Inmiddels zijn de plannen langzaam gestalte aan het krijgen en weet ik ook dat ik niet de hele tijd helemaal alleen door Afrika zal trekken. Mijn huisgenootje Anneke vliegt in december naar Kaapstad, Zuid-Afrika, waar we elkaar zullen treffen en van waaruit we verder zullen reizen.
Het plan is om dan samen Naar Dar es Salaam te reizen en vanuit daar naar Mumbai, India te vliegen.

In mijn eentje zal ik vanuit Tanzania naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika reizen. Met Anneke reis ik dan door Zuid-Afrika naar Mozambique, Malawi, Tanzania, India en Nepal.

Best gek om in één reis twee zo verschillende continenten aan te doen, maar ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar hoe dat zal zijn.
Het ticket is inmiddels geboekt. Ik vertrek vanuit Frankfurt op 5 oktober naar Tanzania. Op 7 februari vliegen we samen naar Mumbai en op 31 mei vliegen we weer naar huis. Ik hoop dan maar dat alles goed gaat, want ik moet 8 juni present zijn voor de bruiloft van mijn zus, Christi!

In ieder geval kan ik niet wachten om te gaan en ik houd iedereen graag op de hoogte van mijn belevenissen via dit blog. Meld je a.j.b. aan als je een automatische mail in je inbox wilt ontvangen als ik een nieuw verslag heb geplaatst.

Roos

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2013

Radjasthan rondje twee

12 Mei 2013

Vipassana

30 April 2013

Into thin air

04 April 2013

Stoute schoenen

05 Maart 2013

Imprssies India
Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 42718

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: