De Chinese feestweek - Reisverslag uit Pingyao, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu De Chinese feestweek - Reisverslag uit Pingyao, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

De Chinese feestweek

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Roos

02 Mei 2007 | China, Pingyao

Dag lieve geintresseerden,

Na de lieve panda`s wilden we nog een dagje in Chengdu blijven om lekker niets te doen. We kochten onze trein tickets naar Xi`an waar onze volgende bestemming lag. De drukte op het trein station zorgde ervoor dat we pas na een uurtje of zo onze tickets hadden. Het loket zelf bleek vlot te gaan want het station beschikte over een Engels sprekend loket. De volgende dag waren we optijd in het station en vonden al een hoop Chinezen die schrik hadden dat de trein zonder hen ging vertrekken of zo. Eenmaal bij het poortje mochten we niet door. Het bleek dat het Engels van de lieve dame niet echt geweldig was want ze had ons een ticket voor een dag later verkocht. We checkten terug in en speelden een dag kaarten zonder verder veel te doen. De trein rit van Chengdu naar Xi`an was als gewoonlijk en bij aankomst stonden er een paar honderd mensen te wachten. Enkele van die mensen hadden een guesthouse in de aanbieding en vermits ze ons allemaal wouden was er nog iets aan de prijs te doen.

De reden dat we in Xi`an waren was omdat je van daar uit naar de Terra Cotta Warriors kan gaan en verder wisten we ook niets van de stad. We vroegen waar we naartoe konden en namen de bus naar de Bell en Drum Tower. Daar was ook de Moslim buurt dus we liepen daar wat rond.
We gingen ook naar het station om een trein ticket te kopen want het was nog maar 3 dagen voor de start van een 7 dagen durende nationale feestdag startend op 1 mei. We konden alleen nog tickets krijgen voor de volgende dag en besloten die dan maar te nemen. Omdat de trein toch pas om middernacht vertrok hadden we nog tijd genog om dezelfde dag nog naar de Warriors te gaan.
De Terra Cotta Warriors zijn vermoedelijk gebouwd door koningen om hun graf te beschermen. Er zijn 3 plaatsen waar ze ze bloot hebben gelegd en daar hebben ze een museum van gemaakt. Zo als alle bezienswaardigheden in China kostte dit ook weer evenveel als 2 nachten slapen p.p. We spendeerden bijna 3 uur in het museum en vonden het wel indrukwekkend. We vragens ons wel af of het allemaal was zo als ze het laten zien want alles licht aan puin behalve enkele die ze "gerestaureerd" hebben. Volgens ons zijn dat gewoon kopieen van wat ze denken hoe het was want er zijn ook enkele echte gerestaureerde waar je de breuken en gaten van ontbrekende stukjes nog wel ziet.

Na een korte nachtrust op de trein kwamen we aan in Pingyao waar we, omwille van de feestweek, een reservatie hadden gemaakt in een guesthouse. We vonden uit dat de treinkaartjes voor Beijing allemaal uitverkocht waren dus zullen we straks met de bus verder moeten. We zijn naar Pingyao gekomen om te wachten tot de gekte over is van de feest week en tot de ambassades weer open gaan om onze visa voor Rusland en Mongolie te kunnen regelen zonder in het dure Beijing te zitten. We vonden dit plaatsje in onze Lonely Planet gids en het is zo als zij zeggen echt oud Chinees. We zitten hier nu voor de vierde dag en in het 3de guesthouse omwille van geld en plaats gebrek. De voorbije 2 dagen hebben we de stad bekeken met een soort van stads ticket waar we in verschillende musea konden en op de oude stadsmuur.
We zitten hier waarschijnlijk nog wel enkele dagen want er zijn nog 6 dagen van feest.

Ik hoop dat jullie het daar wat rustiger hebben want wij hebben best veel aan ons hoofd om door Rusland terug te komen.
Liefs en groetjes,
Roosje en koen

ps, veeeeeel foto`s deze keer

• 02 Mei 2007 - 07:25

Angela En Anne:

Vervelend he, zo lang wachten tot je eindelijk het land uit mag. En geen plaats meer in de herberg en geen geld; waar heb ik dat vaker gehoord. Dan maar vuilnis ophalen. Al dat wachten levert overigens wel mooie plaatjes op.

Indrukwekkend de hal met de versteende krijgers. Ook de lokale brandweer is fantastisch. En inderddad Koen, wat is ze lief. Wij wisten dat al, maar dat je daar nu helemaal voor naar China moest gaan.....

Wij verheugen ons zachtjes aan op jullie terugkomst. Fanfares, feestzalen etc. alles wordt afgebeld.

Kusjes voor jullie van ons beiden!

Angela en Anne

• 02 Mei 2007 - 16:06

Chris:

Wouw, wat een prachtige foto's en lekker veel, me like a lot!
    balen dat jullie zo druk zijn met de reis door polen, maar alles komt vast op zn pootjes terecht! Hebben jullie trouwens al gehoord of de tent al bij t hostel is aangekomen?
    En koen, wat heb je al weer een baard zeg, poe poe, niet te warm? En Roos, je bent en blijft een dropje :)
    Ik ga jullie gauw weer mailen,
    dikke zoenen uit het altijd zonnige zuilen

• 03 Mei 2007 - 01:51

Roosje:

Chrissie, hopelijk is Polen niet ook nog een probleem, onze grootste zorg is Rusland voorlopig.
    Onze tent is nog altijd niet aangekomen in Beijing, dus ik begin het ergste al te vrezen... Maargoed, pas over zes maanden weten we zeker of we hem kwijt zijn of niet, want als er iets mis gaat zenden ze hem als het goed is door naar Nederland, en dat kan dan ook nog eens zes maanden duren.

Koens baard is hier in China echt een bezienswaardigheid! Alle ouwe Chinezen zijn stikjaloers op al die bebossing die zij van hun levensdagen nooit zullen hebben. Sommigen doen hun best met een paar sprieten op een dikke moedervlek die ze dan heel lang laten groeien, maar zo'n baardje als Koen zullen ze nooit bemachtigen.

Het is hier zeker niet te warm in China, ongeveer dezelfde temperaturen als in de lage landen en soms iets frisser zelfs.

Ik kijk al uit naar weer een persoonlijke mail!

Liefs.

• 04 Mei 2007 - 19:45

Christoph En Britta:

Prachtige foto's vrienden, we hopen dat jullie terugreis verder zonder al teveel problemen zal verlopen, we kijken al uit om jullie weer te zien.

Veel liefs

Christoph en Britta

Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006