Maleisie here we are! En waar zijn jullie? - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Maleisie here we are! En waar zijn jullie? - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Maleisie here we are! En waar zijn jullie?

Door: Roosje

Blijf op de hoogte en volg Roos

30 Januari 2007 | Maleisië, Malakka

Beste mensen,

Ten eerste moet ik jullie mede delen dat wij een trieste gebeurtenis hebben moeten waarnemen. Het is namelijk zo dat wij veel van onze tijd spenderen aan het schrijven van een reisverslag met foto's erbij en daar erg trots op zijn. In het begin van onze reis kregen we erg veel respons wat ons zeer veel goeddeed, maar de laatste berichten hebben we moeten constateren dat alleen enkele diehearts nog enthousiast reageren.
We zouden het leuk vinden om weer wat meer van jullie te horen, ookal gaat het over alles en niks, want we schrijven onze verhalen vooral voor jullie!

Dan nu, het verdere verloop van onze reis:

Vanuit de stad Trang in Thailand hebben we de bus via Hat Yai naar de Thais-Maleise grens gepakt. Toen we aankwamen bij de grens leken we wel de enigen te zijn en we konden vlotjes doorlopen. Ook voor Maleisie hadden we geen visa nodig dus dat scheelde alweer veel tijd en geld.
Eenmaal aan de andere kant van de grens was alles weer helemaal anders. Sinds tijden konden we alles weer lezen wat er stond omdat het weer in ons oude vertrouwde schrift stond. De meerderheid van de vrouwen droeg opeens een hoofddoek en nog een groot deel had een stip op het voorhoofd en zag er verdacht Indisch uit.
Kortom, een ander land.

We wilden de trein naar het stadje Butterworth halen, maar die bleek al vertrokken te zijn omdat het in Maleisie een uur later was dan in Thailand, en dat waren wij ff vergeten.
Sinds tijden waren we toen genoodzaakt om de geboycotte taksi te nemen naar het dichtsbijzijnde stadje Kangar.
Kangar bezat 1 hotel waar we veel te duur sliepen.
De volgende ochtend pakten we de bus naar Butterworth om vanuit daar met een ferry naar de stad Georgetown op het eiland Penang door te varen.

Tijdens de jaren van de VOC zaten vooral de Engelsen in Maleisie. Ze zaten ook in Georgetown vanwege de haven daar. Van uit die tijd staan er nog heel veel coloniale gebouwen in Maleisie en Georgetown was daar zeker een mooi voorbeeld van.
We deden een daguitstapje op een gehuurde motorbike en reden naar de Penang Hill om aan de voet van de heuvel met een sleeptreintje omhoog te gaan.
Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over de stad en genoten we van de wat frissere wind.

Omdat we sinds Vietnam erg langzaam aan het reizen zijn besloten we weer wat vlotter door Maleisie te trekken en dus verlieten we Georgetown weer na 2 dagen.
Per ongeluk belandden we in een te sjieke bus met mega stoelen die naar Kuala Lumpur reed, de hoofdstad van Maleisie.
Enkele mensen die we over KL spraken zeiden dat het niet echt de moeite waard was en dat het "just a big city" was. Maar vooral Koen wilde er toch heen om de alom bekende twin-towers te bekijken die lang het hoogste gebouw ter wereld zijn geweest.

Eenmaal ter plaatse bleek de stad mooier dan verwacht. Oke, er waaren nogal veel wolkenkrabbers, maar ze hadden duidelijk meer stijl dan de gemiddelde wolkenkrabber in de gemiddelde grote stad. Dat is voornamelijk vanwege de koloniale periode en de Islamitische invloeden.
Ook bezit de stad stukken groen waar een plaatsje als Zutphen U tegen zegt, met zelfs een heel stuk bos in het centrum waar aapjes en vele vogels naar hartelust leven.

Toch zijn we ook hier na een krappe 2 dagen weer weg gegaan om door te gaan naar Melaka.
Melaka is een krappe 2 eeuwen bezet geweest door de Nederlandse VOC. Voor de "Dutch" waren de Portugezen hier al actief, en na de Nederlanders kwamen de britten.
De Nederlanders hebben hier in Melaka heel wat achtergelaten en daar hebben we vandaag volop naar gekeken.
Met een Trishaw hebben we ons laten verplaatsen door het toeristische gedeelte en daarna hebben we nog door de verschillende musea gestruind. Best leuk om hier en daar dingen in het Nederlands te kunnen lezen en om een paar ouwe gouwe (nouja, zilveren) rijksdaalders te zien in het "Stadthuys".

We hebben het hier goed naar onze zin want we verblijven in een erg gezellig guesthouse waar we zelf kunnen koken. Van die gelegenheid maken we natuurlijk gretig gebruik en gisteren heb ik heerlijke pannenkoeken gebakken.

Na Melaka staat Singapore op de lijst, maar daarover later meer.

Veel liefs en laat iets van je horen.

Nog een P.s. voor het thuisfront:
We verkeren allebei in goede gezondheid en hebben nog geen een keer echt ziek op bed gelegen wat ons erg pleziert.
We redden ons tot dusver ook met ons budget, maar het houdt zeker niets over, dus luxe zit er niet in. Maargoed, we zijn echte backpackers dus daar kunnen we wel mee omgaan.

Dikke knuffels vanuit warm Maleisie, ook van Koen,

Roosje

  • 30 Januari 2007 - 10:34

    Lotte:

    MMM lekker warm daar! Echt elke keer ik naar jullie foto's kijk en jullie verhalen lees, geeft me dat meer zin om ooit ook zo te gaan trekken! Dus als jullie terug zijn verwacht ik heel wat tips :p Dikke kus en heel veel liefs, geniet er alle twee van en zorg voor jezelf en elkaar! xxx Lotte

  • 30 Januari 2007 - 11:41

    Lievertje :-):

    Pieps, ik was dus net al 2 x klaar met m'n mail dat dus 2 x die achterlijke internet explorer cracht en dus al 2 x opnieuw ben kunne beginne, ben dus nu zo om te rotte dat ik beter andere keer mail want als die da mij nu nog eens lapt denkik da me laptop sebiet door de raam vliegt hehe, srry ma me ventej moe er is anar kijken en dan hoor je m weer :-) :-) byee xxx

  • 30 Januari 2007 - 13:14

    Shos:

    Jullie gaan weer wat sneller reizen?? Had juist al het gevoel dat jullie zoveel doen en zien..maar zo te horen hebben jullie daar nog lang geen genoeg van en gaan dit in de tweede helft van jullie reis nog even overtreffen.
    Echt super!!
    Ik mis je wel lieve roos...en eehhh als je nog niet weet waar je gaat studeren, kom dan maar naar amsterdam...daar ga ik ook heen volgend jaar :)
    liefs

  • 30 Januari 2007 - 13:49

    Rosa:

    Ik denk aan je (jullie) ben elke keer blij te horen dat het zo goed met jullie gaat!
    liefs

  • 30 Januari 2007 - 14:42

    Papa Willem:

    Wij vertellen een aantal zaken van jullie reis door aan opa en tonen hem wel eens wat fotoprints. Hij vraagt ook meestal naar jullie reis en vertelt wel eens aan medebewoners of verpleging dat zijn kleinzoon in Thailand is.
    Op Frederik's school zijn de laatste 2 jaren ingezet en zijn ze op zoek naar geldopbrengende activiteiten om vooral de Italiëreis te bekostigen. Zien jullie dat zitten om een Thaise avond te doen waarbij jullie vertellen en foto's tonen (ik heb een straffe beamer) en waarbij er onder jullie leiding Thais gekookt wordt? Sowieso is het misschien ook leuk om een dergelijke avond te organiseren voor iedereen die dit forum volgt? Kan ook dezelfde avond zijn uiteraard.

  • 30 Januari 2007 - 16:18

    Hiphoi:

    Koentje, niet zeuren he :) ik heb examens op het ogenblik dus ik was met mijn hoofd even tussen de boeken aan het leven. MAAR ze zijn morgen gedaan, de motivatie is weg dus ik ben natuurlijk op zoek naar wat afleiding. Jullie verslagjes zijn dan natuurlijk hét van hét :) Ik vind het echt geweldig en ben JALOERS :'(
    Kijk uit naar de volgende foto's!!!
    wanneer komen jullie eigenlijk terug?

  • 30 Januari 2007 - 16:19

    Caroline:

    oeps sorry, die hip hoi was dus ik, caroline, sowwwie !!!

  • 30 Januari 2007 - 16:32

    Kathleen:

    Dokter Koen ;), blijkbaar amuseer je je super hard, en dat pleziert me wel!! Geniet er nog maar van, ik geniet er ook steeds weer van om jullie verhaaltjes te lezen. Ja, wanneer komen jullie eigenlijk terug?
    Groetjes Kathleen uit de goeie oude (Wollewei) tijd ;)

  • 30 Januari 2007 - 16:41

    Anouchka:

    hey das tof da ge zon lange reis maakt! leuke foto's vooral die met die olifanten! hoort ge nog iets van den bert?
    nog veel plezier en sucses

  • 30 Januari 2007 - 20:17

    Christi:

    grrr, had net een heel verhaal geschreven, maar mijn naam erbij vergeten te zetten, dus heeft die hele computer alles gewist en moet ik weer opnieuw beginnen!
    Schrok erg van jullie "aanhef" over iets tragisch, dacht echt dat er een ongeluk was gebeurd of dat jullie iets heel belnagrijks waren verloren, ben blij dat er geen strond aan de knikker zit ;)
    Wat heerlijk dat jullie lekker kunnen koken, goed hoor Oosje, pannenkoeken bakken, hoop wel dat het opeen zaterdag was? En hoe gaat het verder met het koken? Zijn er genoeg ingredienten waar je je raad mee weet? En smaakt het ergens naar?
    Geniet ook echt van jullie foto's, hoe mooi de natuur en cultuur ook is, toch geniet ik het meeste van de foto's waar jullie op staan. Kan dan minuten lang met een big smile naar jullie snoetjes kijken, mis je toch wel erg zussie :(
    Verder ben ik benieuwd of jullie snel in Singapore belnaden, en wat jullie daar van vinden. Hoop ook op nog meet foto's!!Als daar te weinig ruimte voor is laat het me maar weten, dan ga ik dat regelen!
    Passen jullie goed op elkaar?!!En blijf genieten en don't foget about us!!!
    dikke smakkerd op jullie gekleurde wangetjes,
    xxx Titi

  • 30 Januari 2007 - 20:20

    Christi:

    ps: Roos, ik ben laatst bij Nonna wezen eten en heb haar ook toegevoegd aan de lijst zodat ze elke keer als jullie wat hebben geschreven een bericht in haar inbox ziet, dan weet je dat.
    kuzzel

  • 30 Januari 2007 - 20:58

    Stephanie:

    hey luitjes.. Ff een berichtje. Met mij alles oke.. met jullie ook zo te lezen..lijkt me echt zo gaaf wat jullie allemaal doen.Ik heb laatst je moeder nog ff gesproken toen ik sávonds na les ging met Joy.. rijden gaat goed.. liefs en xx stephanie

  • 30 Januari 2007 - 21:21

    Ina En Peter:

    Alweer?! Ha, ha.

    Hoe gaat ie mensen? Naar wij hopen goed.

    Groet
    Ina en Peter

  • 31 Januari 2007 - 08:47

    Naomi:

    Even een enthousiaste reactie van een diehard fan van jullie verhalen! Fijn dat jullie gezond zijn en nog steeds volop genieten! En inderdaad Roos; als je nog niet weet waar je wil gaan studeren: kom naar Amsterdam!!! Heel veel liefs, Naomi

  • 31 Januari 2007 - 15:25

    Anne:

    Dag lieve kinders,

    Het gaat goed met jullie; je ontmoet hetleven, elkaar en de wijde wereld. Ik heb het idee dat jullie de slag van het reizen nu goed te pakken hebben. Ben blij dat jullie malaria perikelen achter de rug zijn en dat jullie nu goed slapen. Heb erg genoten van jullie olifanten experience en vertel er nog steeds over merk ik. Maar ook de nieuwe ervaringen zijn leuk om te volgen: mooie stad! Apen op Bronsbergen; prachtig. We hebben al zes weken geen internet verbinding dus mailen we wat lastig.

    Veel plezier en fijn dat je brief voor mamma's verjaardag al is aangekomen Roos!

    Anne

  • 02 Februari 2007 - 02:07

    Rafaela:

    Haaj lieve Roos en Koen! Ja dat hebben wij nou ook, bijna geen berichten meer, dat is wel saai he! Leuk hoor jullie verhalen! Ik mis jullie wel, hier gaat alles ook goed, heerlijk weer en dinsdag beginnen we aan onze tweede job! We hebben een weekje fruit geplukt, maar dat was hard werken en verdienden helemaal niets. Nu gaan we brandalarms testen, jaja! Veel plezier nog samen, veel liefs Raf en Chris

  • 02 Februari 2007 - 04:46

    Ikke En Andere:

    Kijk, daar zijn we blij mee al die leuke reacties!!! We weten nog niet wanneer we terug komen want we weten nog niet eens wat we vandaag gaan doen, maar het zal zo ergens in de maanden juni/juli vallen. Maar als die tijd dichter bij komt kunnen we daar wel meer over uit de doeken doen.
    Het eten hier smaakt zeker naar iets, al is het soms niet helemaal duidelijk naar wat, maar het is zeker goed binnen te houden en al helemaal als het door ons is samengesteld.

    Liefs Woosje en Koentje

  • 02 Februari 2007 - 04:47

    Ps:

    We komen zeker geen fotoruimte te kort dankzij onze lieve donateurs, dus binnenkort zien jullie er weer een boel!

    R&K

  • 04 Februari 2007 - 05:51

    Broeder L.:

    Heey zuster en Koenemans!
    wij hebben gelukkig een redelijke constante reactie stroom..... maarja supper vet om jullie belevenissen te zien vanuit een plaats waar ook heel veel beleefd word! ik verwacht dat wij begin januari 2008 in Singapore landen! jammer dat jullie der dan waarscheinlijk niet meer zijn!
    liefs laurens

  • 05 Februari 2007 - 19:19

    Van Peterke Erikske:

    Maar reizigers toch ik wist niet dat jullie ons zo hard misten.Het slechtste nieuws van hier is dat onze Teppe oud aan het worden is en hij,na zijn ongeluk van vroeger,het steeds moeilijker krijgt met lopen.Met Shouffe is alles in orde,die heeft steeds meer plezier in haar hondenleven.Met ons natuurlijk ook alles goed,moest dat niet zijn zou je het reeds over heel de wereld gehoord hebben!!
    Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat en ik probeer volgende maal ook eens een fotooke van ons door te sturen.Kusjes aan jullie daar ver in de wereld.Erik,Nadette,Teppe en Shouffe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 42744

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: