Enge jungle beestjes... - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Enge jungle beestjes... - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Enge jungle beestjes...

Door: Roosje

Blijf op de hoogte en volg Roos

09 Februari 2007 | Maleisië, Kota Bharu

Lieve mensen,

Het spijt me te moeten meedelen dat Koentje zonder het te weten gelogen heeft in het vorige berichtje. We dachten dat het Durian theater ons meest zuidelijke punt van onze reis zou zijn, maar 2 dagen later hebben we onszelf overtroffen en zijn we naar het continentaal meest zuidelijke punt van Azie gegaan. Bewijsmateriaal is onder dit berichtje verkrijgbaar.

We zijn maar even in Singapore gebleven want ondanks ons gratis onderdak, was het een dure stad voor ons en wilden we er niet te lang blijven.
De highlight van Singapore was voor ons de dierentuin waar ze de meest uiteenlopende soorten beesten hebben neergezet. We herkenden natuurlijk veel dieren van de dierentuinen bij ons thuis, maar kregen ook veel anders te zien. We hielden het lang vol en maakten veel foto's.
Natuurlijk hebben we die voor jullie ook op de site gezet.

Nadat we vonden dat we genoeg van Singapore hadden gezien zijn we weer Maleisie ingegaan onderweg naar het nationale park, het Taman Negara. Taman Negara bestaat uit eeuwen oude onaangetastte jungle en het is een van de oudste overgebleven regenwouden ter wereld met een grote verschijdenheid wildlife.
We besloten om de minst touristische ingang tot het park te nemen omdat daar de grootste kans op het zien van wildlife was.
Van Singapore gingen we met de trein naar Gemas, sliepen daar 1 nachtje en reden verder met de trein naar Gua Musang. Volgens het foldertje konden vanaf daar de bus naar het park nemen. Maar niets was minder waar, en opeens stonden we daar sinds lange tijd weer langs de kant van de weg met de duimpjes omhoog te liften. De eerste lift kregen we redelijk vlot, de tweede ook, maar die vroeg geld. Omdat het al tegen de avond liep hadden we niet veel keus en zo bereikten we dan toch het park.

Naast ons waren er nog 4 anderen in een hostel met 74 bedden en 8 chalets. Erg rustig dus.
Tot onze schrik was het mineraalwater op en moesten we dus iets anders drinken. Gelukkig was er wel gekookt water wat we konden drinken.
Het werd al redelijk snel donker en toen kwamen we erachter wat voor gedierte er in de jungle zit. Gigantische torren en rare vliegende piepende beesten vlogen ons om de oren om van het TL-licht te genieten. Zelfs een vleermuis had zich voor de ingang van de wc genesteld en vloog ongecoordineerd in het rond.
Ik heb mezelf nooit echt een poessie gevonden op het gebied van insekten, maar de torren en motten die daar rondvladderden werden me toch een beetje teveel en echt op m'n gemak voelde ik me niet. Gelukkig viel het in onze kamer mee en hadden we enkel wat motten en muggen. Onze klamboe deed de rest om ons te beschermen.

De volgende ochtend waren de meeste beesjes weer weg of sliepen en konden we weer rondlopen in plaats van rennen. Samen met de 4 anderen en een gastje van het hostel gingen we naar een aboriginal dorp in de buurt van het park, de Orang Asli genaamd.
De Orang Asli zijn het oorspronkelijke Maleise volk en wonen nog sinds mensenheugenis in de jungle. Ze zien er echt heel anders uit en hebben een beetje een Afrikaanse look.
Dat was echt een unieke ervaring, want over niet al te lange tijd gaan ook zij naar school en zullen ze op een vaste plaats gaan wonen.
We wisten eerst niet goed of we daar wel heen wilden omdat we niet graag naar zo'n volk toegaan om daar een beetje aapjes te komen kijken. Maar we waren wel blij dat we het hebben gedaan omdat het echt nog een relatief afgezonderd volk was.
De kinderen waren zelfs echt een beetje bang toen ze ons voor het eerst zagen omdat we allemaal zo lang en zo bleek waren.

Na ons bezoek aan de Orang Asli zijn we op eigen houtje nog even de jungle ingegaan. Maar daar keerden we redelijk snel weer uit terug omdat vooral ik me er niet zo prettig voelde. Hele dichte bebossing met beesten die je niet kent en alles is anders dan in de bossen die wij gewend zijn. Ook de bloedzuigers zaten al op onze schoenen en sokken en daar kreeg ik echt helemaal de kriebels van.

We brachten nog 1 nacht door in de jungle en daar lieten we het maar bij omdat we inmiddels de enige twee toeristen waren, de rijst inmiddels ook op was, en we niet echt het gevoel kregen dat de staf ons het naar de zin wilde maken.
Al met al een bijzondere ervaring, maar veel meer tijd hadden we daar niet voor nodig.

Nu zitten we dus in Kota Bharu, maar daar kan ik nog niets over zeggen want we zijn hier pas een paar uur en weten alleen dat de "Murtabak" (soort pannenkoek met inhoud) erg goed binnen te houden is.
Ik ga nu verder proberen jullie te voorzien van nog een hele verzameling kiekjes omdat dat toch soms net iets meer zegt dan zo'n heel verhaal.

Veel liefs van ons, Koen en Roos.

  • 09 Februari 2007 - 13:52

    Lievertje:

    Haaiiii hoe meer ik van jullie lees hoe meer het begint te kriebelen om op verlof te gaan hehe, maar als ik goed kijk staan er geen foto's bij, nochtands dat dat vermeld stond.. of mss komen ze nog? kissis xxx

  • 09 Februari 2007 - 14:50

    Christi:

    wat een super verhaal zeg!! die beesten in de kamer, ieieeie daar zou ik helemaal wiebelig van worden, dus kan me voorstelen dat je in een sprintje je ronde deed, leuk om te lezen hoor. En dan naar die stam Orang Asli, wat bijzonder zeg, goed dat jullie dan toch zijn gegaan!!
    Ook super foto's. Vertel aan iedereen die ook maar enigsinds lijkt te luisteren dat mijn zussie op avontuur is met dr vent. De olifanten verhalen gaan er in als warme broodjes ;) Ben zoo trots dat jullie je droom waarmaken. Zou dat graag ook ooit doen, als ik geld win kom ik jullie alsnog opzoeken, of jullie het willen of niet ;)
    pas goed op elkaar, houd gekke beesten en bloedzuigers op een afstand en laat ons gauw weer iets horen!!!
    smak smak

  • 09 Februari 2007 - 22:39

    Naomi:

    Hey lieve Tarzan en Jane! Wow, wat een mooie avonturen weer... Jullie zitten in de jungle en ondertussen gaat het leven hier gewoon door. Zo gek. Ik zou best eens een kijkje bij jullie willen komen nemen... In Nederland was er weer eens paniek omdat het welgeteld één dag heeft gesneeuwd. En natuurlijk net op de dag dat ik begon met mijn stoomcurcus-voor-rijbewijs, haha! Lachen was dat. Tot gauw, bij 't volgende bericht.
    Liefs Naomi

  • 10 Februari 2007 - 07:06

    Hoi An ROB:

    Nou,nou,nou, jullie kunnen het blijkbaar ook nog goed volhouden. Ik heb net mijn eiland hopping in het zuiden van Thailand achter de rug en ben nu aan het 'chille' in Bangkok.

    Have fun and tot travels.

    Greetzzz.. Dutchie/ Roomie Hoi An Rob

  • 10 Februari 2007 - 15:24

    Pappa Anne:

    Dag kinders,

    In de jungle; prachtig vehaal. En het is duidelijk Roos dat je meer een dierentuin kind bent. ik zou het voortdurend op pithons en tijgers letten ook vermoeiend vinden; je bent ook slecht bewapend. je kunt hooguit Koen naar voren duwen en dan weg rennen. Gauw terug naar de bewoonde wereld. Mooi dat jullie steeds weer allerlei mensen ontmoeten, steden en ook de inheemse bevolking; wat een schitterende mensen trouwens.
    Veel plezier!

    Anne

  • 13 Februari 2007 - 20:06

    Wouter Broer:

    Volgens de verhalen die ik al gehoord heb zouden er in dat soort landen overal kakkerlakken moeten zitten. Misschien hebben jullie geen last van die krokante laag in bed.

    Nou ja, als jullie nu echt onderweg zijn naar huis dan zullen we het sportpaleis maar eens gaan booken zeker.

    Nog een fijne ontdekkersreis.

    Knuffel

  • 14 Februari 2007 - 08:33

    Koen:

    kakkerlakken??? als die er zijn worden ze gevangen,gefrituurd en vervolgens opgegeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 42722

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: