Uitzieken - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Uitzieken - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Uitzieken

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Roos

17 Maart 2007 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Hoi allemaal,

Na het vorige bericht uit Bangkok hebben we daar nog een hele tijd gezeten. We moesten een week wachten op ons visum voor China maar hadden geluk dat het Laos visum enkel een uur in beslag nam.

In Bankok hebben dus heel wat rond gehangen en kleine dingetjes gedaan. Het koninklijk paleis hebben we bezocht op een zonnige vrijdag, maar omdat we beiden niet volgens de voorschriften gekleed waren werden we eerst in een pakje gehesen voor we binnen mochten. Verder kwamen we Wendy, waar we in Georgetown al veel leuke dingen mee hadden gedaan, tegen. Samen gingen we naar Gerda en Martien, ook uit Georgetown. Zij woonden in een appartement in Bangkok en hadden een gemeenschappelijk zwembad ter beschikking. We hadden een leuke dag samen.

Toen alle visa in orde waren, waren wij klaar om te gaan. Met de trein gingen we naar Surin en na een nachtje daar namen we de volgende dag de trein naar Ubon. We konden nog de zelfde dag met een bus de grens over naar Pakxe. Het verschil met Thailand was best te voelen, er waren veel minder auto`s en brommertjes en de mensen zijn best lui dus er gebeurt niet te veel. We sliepen bij een Indier maar reisden de volgende dag direkt verder omdat we toe waren aan rust en dat dachten te vinden in Don Det. Don Det is 1 van de 4000 eilanden in de Mekong rivier aan de grens met Cambodia waar het volgens velen rustig en relaxt vertoeven was.

We hadden een bungalow aan het water en deden niet al te veel. Elke dag wasten we ons in de Mekong en tussen het relaxen door werd er gezwommen. De derde dag daar gingen we met een fiets naar de, technisch gesproken, grootste waaterval van Zuid-Oost Azie. De reden dat het de grootste is is door de hoeveelheid liters water die er jaarlijks door stromen en dus niet vanwege het hoogte verschil, dus hij was krachtig maar niet al te hoog.

Op Don Det kwam ik er achter dat we mijn gsm in Surin vergeten waren. We gebruikten mijn gsm als wekker maar deze keer habben we onze routine check niet goed gedaan blijkbaar. We belden het guesthouse en ze hadden hem gevonden, dus we vroegen om hem op te stuuren naar Laos maar daar wilden ze natuurlijk eerst hun geld voor wat begrijpelijk is. Aangezien het een Thaise bank is moeten we wachten tot in Vientiane voor we de overschrijving kunnen doen.

We verlieten Don Det samen met onze buurman Vincent die richting zette naar Savannakhet en aangezien wij niet echt een plan hadden gingen we met hem mee. De bussen hier in Laos zijn niet wat we er thuis van gewoon zijn. Veel bussen, en ook de bus van Don Det naar Savannakhet, zijn gewoon klijne trucks met een bus achtig achter stuk. Het zit niet zo lekker en er komt nog eens bij dat ze als er plaats is voor 20 mense er 50 willen mee nemen en het ergste is dat ze dat nog lukt ook. In de heenweg hadden we ons laten pakken maar nu wisten we wel beter wij stonden dit keer op het achterste las werk buiten de bus want liever 3 uur aan een bus hangen dan er in opgepropt zitten samen met watermeloenen en levende hangbuikzweintjes. Het 2de deel was wel in een normale bus maar die gebruikte ze dan weer als vrachtwagen. We vertrokken met 1500 kilo rijst IN de bus en het dak zat vol met ikweetnietwatnogallemaal.

Savanaket is de 2de grootste stad van Laos en doet mij denken aan een groot dorp. Er is niet veel te beleven maar toen we hier aan kwamen begon Roosje te klagen over haar keel. Alles was een beetje opgezwollen en het zag langs rechts een beetje wit. We wisten dat dit het begin van een keel onsteking was en besloten dat ze eerst maar moest uitzieken. Inmddels is dit de derde dag en de 2 kanten zijn wit en de pijn neemt toe. Als het morgen nog erger of niet beter is starte Roosje met een antibiotica kuur want als het in Laos uit de hand loop moeten we naar huis want medische zorg is hier niet echt hoog aangeschreven. Ikzelf ben ook een beetje slap en mijn keel is ook niet 100% dus laat ons hopen dat we niet met 2 ziek in bed komen te liggen zonder onze mama`s ;-).

Als we weer klaar zijn om te reizen trekken we verder naar het noorden van Laos, warschijnlijk naar Vientiane.

Lieve groetjes
Koen en Roosje

• 17 Maart 2007 - 12:01

Barbara:

Wat een avonturen allemaal. Blijft boeiend om te volgen en de foto's te bekijken!! Veel beterschap allebei en succes met de rest van de reis!! xxx

• 17 Maart 2007 - 12:15

Papa Willem:

Hey lieverds,
    OK, ik ben maar een papa en bovendien op een paar duizend kilometer maar ik stuur hierbij een extra dosis warmte mee. Kun je het al voelen? Ik doe echt mijn uiterste best. Medisch ben ik niet helemaal zeker van wat ik zeg maar is het niet zo dat China of België geen verschil maakt zolang je je warm kunt houden, kunt rusten en je de juiste antibiotica-kuur krijgt? Alvast hoop ik dat jullie niets abrupt gedwongen moeten afbreken en dat het met een paar dagen sukkelen weer ok is.
    Liefs

• 18 Maart 2007 - 11:31

Shoshie:

lieverd...snel weer beter worden he!! Kun je de volgende keer een filmpje van jullie zelf op de site zetten...die leeuwen act was ook wel leuk, maar ik wil jou weer zo graag zien:) doe je gewoon even de groeten aan mij, hehe!! kus

• 18 Maart 2007 - 16:39

Kristien:

Beste Koen & Roos

Wij zijn altijd blij te lezen dat jullie reis zo vlot verloopt. Dat jullie nog geen overstromingen of aardbevingen hebben moeten meemaken. Behalve nu dan met de keelonstekingen. Het zou natuurlijk ook een wonder zijn moesten jullie helemaal niets tegenkomen. Wij hebben hier ook de gebruikelijke verkoudheden hé! Maar verzorg jullie goed zodat jullie niet vroegtijdig moeten terugkeren.

Zo te lezen valt alles nogal goed mee en hebben jullie niet veel problemen. Ook wat het weer betreft. Hier is dat maar zus en zo. Veel regen en wind, eens een beetje zon, van 'oh ja, nu wordt het lente' en dan voorspellen ze weer sneeuw. Dus zolang daar de zon schijnt, geniet er dan met volle teugen van.

Hier in Schoten (als jullie nog weten waar dat ligt) gaat alles zo zijn gangetje: werken, school gaan, poetsen, wassen en plassen. Onze vakantie is gepland voor juli en gaat naar Oostenrijk en Kroatië (Europa!)

Morgen 19/03 vieren wij vaderkesdag en daarom zijn wij met bomma en bompa een pizza'ke gaan eten bij een Italiaan in Brasschaat. Ook nonkel Dirk was erbij want Tante Maryse en Eline zitten in Frankrijk voor een korte skivakantie.

Hopelijk stuurt die keelontsteking geen kink in de kabel. Dus verzorg jullie goed en geniet nog verder van jullie reis.

Tot hoors
    Groetjes uit SChoten

• 18 Maart 2007 - 18:58

Erik:

Roos&Koen,lang geleden dat ik iets van mij heb laten weten maar..........hoe gaat het ermee,wil dat daar allemaal wat lukken.Ik kijk ernaar uit jullie in levende lijven terug te zien en dit dan vooral om jullie verhalen te horen.......dan kunnen we zoals die "vreemde "lui uit Schoten ook een pizza gaan eten..........alle gekheid op een stokje...hou jullie goed,geniet ervan en ziek goed uit.
    Vele welgemeende kussen van Erik

• 19 Maart 2007 - 13:46

Rosa:

Niet echt ziek worden he lieve Roos!! en Koen, jij natuurlijk ook niet! Hier gaat verder alles goed met mij.. maar heb zoms zoveel zin om even met je te praten Roos.. Nog een paarmaanden en dan kom jij ook maar gezellig in Amsterdam wonen;) Heel veel liefs van je vriendinnetje Rosa

• 19 Maart 2007 - 23:48

Laurens:

snel beter worden he!!

• 21 Maart 2007 - 21:18

Hilde:

tja, het is een beetje ver om jullie te komen verzorgen. Gorgelen met iets ontsmettend, als je antibiotica neemt goed je kuur uitnemen en daarna aansterken, hervallen is niet onmogelijk. Rusten en veel drinken. Van op afstand een aai over jullie bolleke en een dikke knuffel.
    Johan en Hilde

• 25 Maart 2007 - 18:45

Christi:

fantastisch mooie foto's en een mooi verhaal erbij!! Maak me wel zorgen hoor, wat vervelend van Oosje dr keel. Het is nu al een tijd geleden, want ik ben op wintersport geweest, dus hoop dat het nu beter gaat! Ik ga jullie zo mailen, hoop op meer verhalen en foto's!!!
    dikke zoenen