Aan de beterende hand door het ganse land - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Aan de beterende hand door het ganse land - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Aan de beterende hand door het ganse land

Door: Roosje

Blijf op de hoogte en volg Roos

25 Maart 2007 | Laos, Vientiane

Lieve iedereen die zo trouw onze berichtjes leest!

Ja, het kon nog erger dan het al was met mijn keel. Mijn keel was helemaal opgezwollen en zelfs kouwen deed zeer, praten was lastig en drinken het meest vervelende. Ook had ik inmiddels koorts erbij gekregen, maar zomaar aan de antibiotica vond ik toch niet DE oplossing. We besloten naar een dokter op zoek te gaan en vonden die al snel in het ziekenhuis om de hoek.
Het meisje aan de balie sprak amper Engels en haar collega's al helemaal niet, maar ze kon een dokter voor me regelen en ze kon me dat zelfs uitleggen.

Na maximaal een half uurtje wachten kwam er een zeer vriendelijke vrouw in het blauw aangewandeld die vroeg of het ok was als ze Frans (!) sprak. Frans verstaan is meestal geen probleem al kan vakjargon soms wel lastiger zijn, maar samen met haar gebrekkig Engels en ons gebrekkig Frans kwamen we eruit. Haar Frans was echt fantastisch goed en we stonden ervan te kijken.
Ik probeerde uit te leggen wat het probleem was, maar omdat dat niet lukte in het Frans opende ik maar mijn mond. Er werd een huit, tuin en keuken zaklamp gepakt en na 1 blik slaakte ze "oh" uit en wist precies wat er mis was.

Ze vroeg of ik dat al eerder had gehad en ik dacht van wel, vroeger een keertje. Toen kwam er een heel lijstje andere Franstalige ziektes langs waar ik niet op kon antwoorden of ik die al gehad had of niet. Maar ik had in ieder geval nooit eerder allergisch gereageerd op bepaalde antibiotica en daar ging het om.
Ook kreeg ik nog een thermometer onder m'n oksel om mijn koorts te meten.
38 graden Celsius, niet veel, maar genoeg om ook paracetamol mee te krijgen.

Van A tot Z werden we door deze allervriendelijkste Intensive Care (!) dokter geholpen, zelfs met het afhalen van het recept bij de aangrenzende apotheek.

Opgelucht met de diagnoze van iemand die ervoor gestudeerd heeft en met een zakje pillen verlieten we weer het ziekenhuis en begon ik aan het nemen van de paracetamollen en de antibiotica.

Na 2 dagen voelde ik me alweer een stuk beter en we besloten onszelf te trakteren op een wat duurdere maaltijd.
Omdat ik van aardappelen houd en Koen een stukje vlees zeker niet links laat liggen nam ik aardappelpuree met ham en asperges, en Koen frietjes met een local biefstukje. Maar medium gebakken werd seignante en de volgende dag zat koen opgesloten in de wc en kwam de biefstuk er langs meerdere kanten uit.
Dat moest er nou net nog bijkomen, en ik voelde me opeens ook niet meer zo fit.
Zo zaten we nog wat dagen extra in Savannakhet en zijn we eergisteren dan eindelijk naar Vientiane gegaan. Sinds gisteren ben ik gestopt met de antibiotica kuur en Koens maagje is ook weer stabiel.

Nu zitten we hier weer gevangen omdat we moeten wachten op Koens telefoon die vanuit Thailand opgestuurd moet worden naar de Post hier en we weten niet precies hoelang dat gaat duren.
Maar vanaf dan zijn we weer vrij om te gaan en te staan waar we willen alleen moeten we dan nog wel onze visa verlengen, want door onze lange stop in Savannakhet hebben we niet echt ruim de tijd meer om de rest van Laos te zien, en dat willen we wel.

Vandaag zijn we Vientiane per fiets gaan verkennen en hebben we Franse geschiedenis opgesnoven. Vientiane beschikt over een soort van Champs elisee met aan het einde een zeer interessante versie van de Arc de Triomphe, wij vonden hem mooier...
De detour de we daarna deden liep ietwat uit de hand waardoor we op minder begaanbare paden kwamen en we veel starende locals zagen die twee "Falang" (buitenlanders) op een fiets zagen.

Uitgeput na de fietstocht in de volle zon stortten we ons op een lekkere koude bananenshake en een, jawel, Frans stokbrood van een halve meter. Niet slecht...

Hoe is het daar in de lage landen, wij missen het daar nou toch echt wel een beetje, maar we zijn taai en gaan door tot we thuis zijn.
Hakt het zomeruur alweer in op jullie dagelijkse ritmes en biologische klokjes?
Bij ons is het altijd zomer, dus daar hebben wij dit jaar geen last van.

Nou dat was het dan maar weer hier vanuit het warme Vientiane.

Veel liefs van Koen en Roos!

  • 25 Maart 2007 - 09:29

    Barbara:

    Heey roosje en koentje!
    Gebeurt er niks met de klok bij jullie? Tis inderdaad vervelend dat de tijd nu zo snel lijkt te gaan, maar langere avonden zijn ook niet verkeerd!! Nou, ik hoop dat de mobiel snel ariveerd en dat jullie snel beter worden!! Succes met alles!
    Liefs, Barbara

  • 25 Maart 2007 - 09:56

    Papa Willem:

    Ha, heel goed dat de ziekteperikelen voorbij zijn.
    Wij hebben dit jaar 2x zomeruur gehad want op Cuba verandert dat begin maart.
    Inderdaad een sprookjesachtige triomfboog maar waar is deze voor opgericht? Ook zoiets typisch jongetjesachtig als een winstje in een oorlogje?
    Zag je de watertorens tussen onze foto's trouwens?
    Wij gaan nu lekker een toertje doen met Marijke's nieuwe cabrio!
    Dag schatten, en tot gauw,
    Papa Willem

  • 25 Maart 2007 - 10:12

    Marijke:

    Hoi, Allé weer op pad. Goed om lezen. Als ik jullie foto's bekijk dan zijn er toch veel dingen die ik herken van op Cuba. De 'bussen', alles moet maar mee kunnen.... De huizen die niet in orde zijn ook geen pleister of verf meer. En Koen is het jou ook opgevallen, in mijn reeks van de foto's heb ik ook veel 'watertorens' gefotografeerd. De ene al wat vreemder dan de andere. De leukste is die met de Cubaanse vlag op en uiteraard een slogan. Ik ben ook nog maar net de temperaturen van hier gewoon. Bereid je maar voor. Alhoewel jullie waarschijnlijk in al wat warmere temperaturen zullen arriveren in de lage landen. Vandaag is het mooi weer en een redelijke temperatuur. 16 à 18°. We gaan onze cabrio eens testen. En mijn sjalleke! Allé dikke knuffels van mij en tot lees.

  • 25 Maart 2007 - 10:14

    Annemarije:

    Hoi roos en koen!

    gelukkig dat jullie je alletwee weer beter voelen! en ik moet eerlijk zeggen nederland is toch ook niet alles hoor! maar ik begrijp wel dat je er wat meer aan gaat denken! geniet van het mooie laos! en ga zeker naar muang ngoi!

    liefs annemarije

  • 25 Maart 2007 - 12:06

    één "Spijker" Juf:

    Koen en Roos,

    Goed om lezen dat de microben onder controle zijn.
    Koen op 22 april 2007 hebben wij Opendeurdag: voor de oud-leerlingen zullen we een eigen lokaal "Ost" inrichten. De rode loper leggen we uit. Dit schooljaar zal het voor jullie niet lukken om binnen te wippen vrees ik.
    Volgend schooljaar bestaat de school 175 jaar en momenteel is de start gegeven om met ideeën voor de dag te komen, er moet nagedacht worden over het concept en het feestprogramma.
    Wereldkeuken met assistentie van globbetrotters, lijkt mij wel wat!
    Ik wens jullie veel reisplezier en dat de ongemakken vlug van de baan zijn.
    De zon schijnt heerlijk op dit moment.

    één van de vele oud-leraars van Koen

  • 25 Maart 2007 - 16:38

    Anne:

    Lieve kinders,

    Goed te horen dat jullie er weer bovenop zijn; het voormalig Franse kolonialisme heeft jullie gered - is het toch nog ergens goed voor geweest-.
    Jullie blijven maar zomeren, maar hier is in ieder geval de zomertijd begonnen -goed gegokt-.
    Vanacht ben ik er om twee uur uit gegaan om de klok een uurtje vooruit te zetten.
    Mama moest vroeg weg om de operette vereniging te begeleiden in Warnsveld en ik heb een groentetaart gebakken voor de studiedag van morgen, die we als collega's en beleidsadviesgroep hebben.
    Vanmiddag waren we bij Matthias die enkele weken te gast is op Valkenbosch in Zeist; hij vindt het maar niks, al die ouwe mensen. Het was lekker weer en dus hebben we heerlijk gewandeld met hem.

    Nou, geniet van Laos en fijn dat jullie elkaar nog verdragen!

    Anne

  • 25 Maart 2007 - 18:54

    Chris:

    Roos lief schatje, wat mis ik je toch!! Zou je graag even inmijn armen nemen, al helemaal omdat je zo ziek bent geweest!!
    Blij te horen dat het beter met jullie gat, en ik vind het fijn om jullie snoetjes op de foto's te zien! Blijf genieten, en ik hoop dat de phone snel arriveerd. Houd ons op de hoogte, zoenen

  • 26 Maart 2007 - 04:58

    Wendy:

    Blij te horen dat je er weer wat bovenop bent, want toen we je verlieten in Savannakhet, zag je er maar wat pips uit. Astrid en ik hebben net 3 dagen Champasak achter de rug (daar kan je alles over lezen in mijn verhaal in wording op mijn site) en we zijn deze ochtend elks onze eigen weg gegaan. Ik alweer naar Pakse (in tegenstelling tot ons eerste bezoek hier, kan het stadje ons nu wel redelijk charmeren) om te wachten op Thierry, Astrid naar Don Det, waar we haar binnen 2 dagen weer zullen ontmoeten. Zij zag er de lol niet van in om mee naar Pakse te komen om tussen 2 mensen te zitten die elkaar al 3 maanden niet meer gezien hadden... ;-)

    Ik hoop voor jullie dat je toch nog wat meer van Laos kan meepikken. Vang Vieng vonden wij ook heel erg de moeite. Het ligt ook niet zo ver van de hoofdstad (een 3 uurtjes met een lokale bus) en er heerst een zeer charmante en rustige sfeer (maar waar niet in dit land?!).

    Voor mij zit het er bijna op, nog een dikke maand en dan zit ik weer in ons koude kikkerlandje...

  • 26 Maart 2007 - 07:13

    Amanda:

    he lieve roos en koen
    wat supervet dat jullie zo rondreizen he!!!!hoelang gaan jullie nog door???
    gaan jullie ook nog richting nepal want daar zit ik over een maand.:) of is dat heel ver uit de richting???
    erg leuk om jullie fotootjes te bekijken en de verhalen te lezen!
    en niet weer ziek worden he roos!
    love you, kus amanda

  • 26 Maart 2007 - 09:49

    Hilde:

    Hoi kinders,

    fijn dat jullie weer beter zijn en de reis kunnen voortzetten. Ook al missen wij jullie en zal jullie neus misschien ook al richting lage landen staan het zou toch tof zijn dat jullie je reis kunnen voltooien zoals je gepland hebt. En Koen, friet met biefstuk eet je bij de Lidts op de veemarkt ok? (hierbij zijn jullie alvast uitgenodigd)
    Even een moederlijke raad, wees voorzichtig vooraleer je besluit via Rusland te gaan. De toestand is daar niet zo mooi, tiranneke Poetin slaat er in Moskou nogal graag op los.
    Hier is alles ok,ik heb net een kies laten trekken, Letternijen loopt lekker en de eerste week van mei gaan we naar Bratislava Tanne en Karol bezoeken.
    Heel veel knuffels en groetjes ook van Johan

  • 26 Maart 2007 - 15:11

    Natalie:

    lieve Roos en Koen,
    ben blij dat het al wat beter gaat met jullie gezondheid.
    succes en take care ;)
    veel liefs Natalie

  • 29 Maart 2007 - 18:08

    Carla:

    Nu eindelijk ook eens een berichtje van carla en isabelle. Bijzonder is het om jullie zo te volgen en jullie perikelen mee te maken. We herkennen veel van de sferen in Indonesië, de kleuren en zelfs de geuren! Ik ben benieuwd hoe lang jullie reis gaat duren. Wat de verrassende berichten betreft mag het nog wel even duren. Maar allereerst veel gezondheid toegewenst en doorzettingsvermogen. )maar daar ontbreekt het bij jullie niet aan...)
    Groetjes en liefs van carla en isabelle.

  • 04 April 2007 - 11:22

    Naomi:

    Hey lieve schatten! Ik ben zo blij dat jullie weer wat beter zijn! Houden zo he?! Ik zit nu lekker te wachten op brieven van audities enzo. Ik word er helemaal gek van! Vanmiddag krijg ik er weer een van de Kleinkunst academie. Het is hier nu heerlijk weer, dus ik ga zo maar eens even de stad in. Misschien wel het eerste ijsje van dit jaar eten! Ik hoop dat jullie weer voorspoedig verder kunnen reizen en dat jullie dan ook wel weer een beetje snel weer thuis komen... hihi... Genietze!!! Liefs Naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 42731

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: