Terug in het land der taktlozen - Reisverslag uit Kunming, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu Terug in het land der taktlozen - Reisverslag uit Kunming, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

Terug in het land der taktlozen

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Roos

13 April 2007 | China, Kunming

Hoi hoi
Daar zijn ze weer die 2 gekken die over land naar Zuid-Oost Azie wouden reizen en weet je wat? We zijn er in geslaagd want zitten nu in China wat niet meer in Zuid-Oost Azie licht maar in het verre Oosten.

Na ons tripje in Phonsavan besloten we door te reizen naar Luang Prabang verder naar het noorden dus. we namen de lokale bus om 9 uur en hadden iets van een 140km bergen voor de boeg. Als we thuis uitrekenen hoelang 140 km zou duren met een bus in de bergen zouden we iets van een 4 a 5 uur nemen denk ik maar hier slaagden ze er in om met een bus te vertrekken waar de remmen het niet volledig naar behoren deden dus moest alles in 1 ste versnelling. Het gevolg was dat we er 10.5 uur over gedaan hebben wat inhoud dat we een gemiddelde van 13 kmh hadden. We hadden op deze manier wel de kans om naar het landschap te kijken wat zeer mooi was.
Luang Prabang is bekend voor zijn tempels en avondmarkt, maar verder is er niet zoveel te beleven. We hebben deze reis al genoeg tempels gezien dus die lieten we voor wat het was. De avond markt was overgens wel heel leuk. We genoten van het rondwandelen over de markt en kijken naar de zelf gemaakte kleren, potjes, sjaals,.... 's Morgens was het ook wel interessant. Elke morgen gaan de moniken op hun blote voeten rond in de stad om eten op te halen dat ze krijgen van meestal oudere vrouwtjes. We stonden daar om 6 uur en het begon licht te regenen maar de vrouwtjes willen een offer brengen en de moniken moeten eten dus heel het ritueel ging na een tijdje door onder paraplu's wat het nog leuker maakte.

Het was weer tijd om verder te trekken naar onze laatste stop in laos: Luang Nam Tha. We namen een lokale bus die ons 300km verder af moest zetten en ja, ook dit keer door de bergen. We deden er 9.5 uur over en vonden snel een plaatsje om te slapen en te schuilen voor de regen, het regen seizoen liet al goed van zich horen.

Luang Nam Tha is een stadje aan de grens met China maar er is niet echt een hoofd attractie of zo, maar omdat het in de bergen licht met veel kleine dorpjes er omheen huurden we een motobike en trokken er op uit. In de voormidag reden we wat rond door het landschap en door dorpjes. Na het eten besloten we een waterval op te zoeken die ons gratis verkregen plan aanduidde. We sloegen af op een hobbel weg, type droge rivier bedding en hobbelden naar boven. Dit stuk was het mooiste van de dag. In elk dorp waar we langs kwamen zwaaide de kinderen onder luid "sabaidie" (hallo) geroep. Hier leefde ze nog van en voor het land met en voor hun famillie. Toen we dachten dat de waterval misschien stuk was gevallen kreeg Roosje een bord in het oog, we waren er toch geraakt. De waterval was niet teveel soeps maar we hadden de rit en dat was meer dan genoeg. In de terugweg stopte ik nog in de lokale steenoven om eens te kijken hoe ze dat doen maar ik kwam er niet helemaal uit hoe ze de warmte verdeelden.

De regen stopte ons in een internet cafe en nadien een eetplaatsje het was een mooie dag geweest.
Het was nu tijd om terug te gaan naar China we hadden geen zin in een VIP bus dus namen we een lokale bus naar het eerste stadje in China.Vanaf we de grens over waren zonder bagage controle belande we in een modder trak die ons veele kilometers in zijn greep hield. we moesten op een gegeven moment allemaal uit de bus omdat de bus naar beneden moest schuiven onze schofeur kon er wat van. verder op kwamen we in een berg weg en zowel Roosje als ik dachten al dat hij telkens dicht langs de andere auto's kwam. op een gegeven moment werd ik uit een wat dromerig stadion gehaald door het geluid van brekend glas. we hadden een andere spiegel geraakt. we verloren meer dan een uur aan een domme gebroke spiegel ze hadden zelfs de polietie er voor gebeld. al een geluk hadden we een thai aan boord die er in slaagde de twee te verzoenen met zijn kreet mai pen rai( wat maakt dat nu uit) al wijzend naar de spiegel we berijkten de stad verder heelhuids.

Mengla, een echte Chinese stad zonder ziel vol met mensen die je niet kunnen of willen helpen. We vonden redelijk snel een plaats om te slapen en kochten de tickets naar Kunming. Ons geld dat we hadden door het wisselen van onze laatste Kip was nu ook op en we hadden nog niet geluncht. Dus wij op zoek naar een ATM. Anderhalfuur wandelen en 6 ATM verder hadden we nog geen Yuan zels mijn visa kaart was in deze stad geen geld waard. Dan maar onze laatste dollars omwisselen. We hadden genoeg om te eten maar niet echt om aan te komen in Kunming.

We hadden niet veel keuze dus de volgende dag sprongen we op de bus van 9 uur. Gek genoeg was het een slaap bus terwijl wij dachten dat we goedkoper reisden omdat er stoelen ipv bedden in de bus zouden staan. Ze vertelde ons dat de rit 15uur ging duren. Een rekensom zei ons dat we er om 00.00uur zouden aankomen, zonder geld, in een grote stad en in China. We keken er tegenop maar legde ons er bij neer (op het bed). Al snel bleek dat we ook nu weer in een graf bus zaten. De motor van de bus viel soms uit tijdens het rijden zonder enige aangekondigde reden. Al was het deze keer niet zo gevaarlijk, het was wel vervelend want elke keer moest er iemand in de motor kruipen en prutsen tot het starten weer ging. Tegen de middag hadden we al 2 uur vertraging, het zag er nog leuker uit dan we al dachten. De lunch hadden Roosje en ik al genomen toen we in een dorp stil stonden om iemand naar de bus te laten kijken. We aten plakrijst met een stokje van de bbq. Het smaakte heerlijk maar we wisten niet wat het was dus wij terug naar de bbq stand om het te vragen. Met behulp van mijn geluiden doos zochten we uit wat het kon zijn. We zijn niet helemaal zeker maar waarschijnlijk hebben we hond gegeten en het smaakte nog goed ook. Om 14 uur stopte de bus bij een 10-huizen dorp waar iedereen ging eten, Roosje en ik liepen wat rond. We vonden een ATM en probeerde het nog eens en ja hoor daar kwamen de flappen met behulp van Roosjes pin pas gewoon uit. Best grappig dat je in een stad niet aan geld kan komen maar in een dorp niet langer dan een bocht wel. De rit ging door en we vielen nog zo een 10 keer stil. Tegen de avond zagen we een bord dat het nog 470km zou zijn we begonnen te hopen dat het ochtend zou zijn als we aankwamen want dan spaarden we een nacht uit. We gingen de snelweg af om in een garage binnen te rijden. 20 minuten later startte de motor zonder dat er iemand in moest zitten. We vervolgden onze weg..... We sliepen toen de bus stil stond het was donker en ik kon zien dat we er nog niet waren. We hadden nog geen avond eten gehad daar zullen we dus wel voor gestopt zijn. We aten tussen het slapen in want blijkbaar eten ze ongeacht hoelaat ze er zijn altijd op dezelfde plaats. De rest van de nacht was onrustig met stukken van slaap en stukken van ongemakkelijk gedraai in de 1m65 bedden. Om 7 uur stapten we uiteindelijk uit de bus en waren we in Kunming, de plaats van bestemming. We wandelden 2 uur voor we een plaats vonden om te slapen. Daarna wandelden we terug naar het trein station om een kaartje te kopen voor morgen want we houden niet van de opper Chinese stad.
Morgen gaan we naar Dali wat volgens onze Lonely Planet nog echt oud Chinees zou zijn.

Hier moeten jullie het voorlopig mee doen. Wij wachten ondertussen vol ongeduld op leuke en uitgebreide reacties.

Koen en Roosje

• 13 April 2007 - 10:39

Christoph En Britta:

Hey Koentje en roosje,
    Best allemaal wel spannend zo te horen ( lezen :-))
    We zijn wel blij dat jullie het naar je zin hebben en al enorm veel gezien en waarschijnlijk ook wel geleerd hebben over de gewoonten en gebruiken in Azië. Ook al is het niet altijd "rozegeur en maneschijn", geniet er van, want dit is toch wel een unieke ervaring He!
    Met ons is verder ook alles oke, zowat z'n normale gangetje zeg maar.

Hopende op een spoedig weerzien, groetjes en vele knuffels
    Christoph en Britta

• 13 April 2007 - 10:48

Christi:

Lieverds! Wat heerlijk om weer wat te horen. Lekker uitgebreid alles beschreven Koen, fijn, want dan kan ik me helemaal inleven. Heb echt genoten. Waande me even in een andere plek dan hier, in mijn huisje achter mn pc. Hoe bevalt China jullie verder> En lukt het met geld rondkomen een beetje? En krijgen we volgende keer weer mooie foto's te zien? verheug me erop!
    Hier gaat alles zn gangetje. Het is erg lekker weer (dit weekend wordt t 23 graden!!!) Kortom, gisteren heerlijk in het park gezeten en n beetje verbrand. Er zijn ook dagen dat hetw el warm is, maar geen zon, dat vind ik een beetje jammer, maargoed, je kan niet alles hebben natuurlijk. Verder eigenlijk niets bijzonders, jullie krijgen ook veel lieve groeten van Mike, en ik ga jullie gauw weer mailen, ok? Pas goed op elkaar, in het verre China, houd jullie eigendommen goed in de gate en veel succes en plezier met alles,
    dikke zoenen!

• 13 April 2007 - 10:49

Chris:

Huh, nu staan er opeens wel foto's... ga meteen mn msn checken of jullie dr zijn :) ciao

• 13 April 2007 - 10:56

Chris:

Wat een prachtige foto's!!! Roos, wat zie je er snoezig uit ookal is t niet heel goed te zien. Heb je je haar geknipt? En het is wer helemaal stijl of niet?
    Bah, iek, die kip op t bord dan veragat je eetlust toch ter plekke, maargoed, ik ben dan ook n mietje. En dan zo'n rat, of wat is het, in zn geheel op de bbq, snijd die kop en pootjes er dan ff af denk ik, of eten ze dat daar ook allemaal? Nou goed, ik merk al wel weer, en echte wereldreiziger zal ik helaas nooit worden... Eet smakelijk!
    smakkerd

• 13 April 2007 - 18:27

Roomie From HoiAn:

He reizigers,
    Kkeep up the good work ,.. want hiero in Dutchland is het maar gewoontjes.
    Ben nu 2 maanden thuis en kijk met weemoed naar jullie verslagen.

Ik las net dat jullie weer terug zijn in het land der Chinezen.

Tipje,....Pak de bus na Dali naar The Tiger Leaping Gorge in Lyiang. Verblijf in : Mamma's NAXI GuestHouse 78 Wen Hua Wuyi, Da yan
    Tel. 0888-5185030
    0888-5100700
    zhao_gang1982@yahoo.com
    ... dit guesthouse is echt super.

Vanaf daaro ga je naar de eerste "grote'stad op de tibetaanse plaat:.. Zhongdian......Zeer mooie grote tempel.

Have fun and take care

Greetzzzzz....
    Rob_maas81@hotmail.com
    www.maas.waarbenjij.nu

• 15 April 2007 - 19:08

Hilde:

nou moe, jullie zijn ondertussen expert azië reizigers geworden. Het openbaar vervoer hier zal voor jullie een droom zijn. Misschien eens een verslagje schrijven voor al die mopperende vlamingen als de trein een paar minuten telaat is. Maar tja, hier is heel het leven wel hectischer en stipter dan daar veronderstel ik.
    Ondertussen wordt er hier al druk gespeculeerd over jullie terugkomst. Wel, ik gun jullie nog alle rust om verder te genieten van deze ongelooflijke reis. Ik merk het wel, al zal ik ook wel blij zijn om jullie eens terug een dikke knuffel te kunnen geven en life te spreken.
    Geniet nog voor 100% verder en tot de volgend.
    PS Vanavond kwam net in het nieuws dat in zuid Thailand zware overstromingen het land teisteren en in Rusland slaat Poetin op ieder die het niet met hem eens is.
    XXX
    Hilde en Johan

• 16 April 2007 - 18:01

Shos:

Whaaa, die kip en die rat!! Wat een geweldige restaurants!! :) Die regen ziet er wel een beetje treurig uit, maar kan me voorstellen dat jullie daar nu juist ook wel even van kunnen genieten na al die hitte. Hier is ook even een hittegolfje voorbij komen waaien...wat een heerlijk vooruitzicht dat het zo de hele zomer kan zijn! Maar zoals altijd natuurlijk geen goede timing want moet heel hard leren voor school, 2 weken lang bijna elke dag theorie of praktijk tentamen, voorstelling en project!! ooh even frustratie uitten hoor. Maargoed mijn vakantie komt ook al dichtbij...en reis naar Marokko is geboekt. (weet niet of ik al had verteld dat we niet 2 weken weg kunnen vanwege carliens moeder?)
    Maar daar hebben we echt zoveel zin in!!
    Nou ik ga nog even van t avondzonnetje genieten! Oja roosje over 2 weekjes ben ik jarig he! Krijg ik dan eindelijk een mooi geschreven brief van je:) verlang ik al zolang naar!toch nog mooier dan een mail.
    Heel veel liefs

• 26 April 2007 - 18:11

Jo:

k weet niet wie de titels bij de foto's bedenkt en t heeft ook geen belang maar regelmatig vind ik ze gewoon machtig mooi en doen ze me langdurig glimlachen ! Bedankt