China heeft ook een mooie kant - Reisverslag uit Lijiang, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu China heeft ook een mooie kant - Reisverslag uit Lijiang, China van Roos Machiel - WaarBenJij.nu

China heeft ook een mooie kant

Door: Roosje

Blijf op de hoogte en volg Roos

19 April 2007 | China, Lijiang

Lieve allemaal!

's Morgens in alle vroegte (nouja, 8 uur) verlieten we het grote vieze Kunming op weg naar Dali, en deze keer met de trein ipv de sleeper bussen die we reeds van binnen hadden gezien.
Volgens locale info zou de rit zo'n 7 uur in beslag nemen, en wonderbaarlijk genoeg bleek de info juist te zijn.

De eerste keer toen we in China waren hebben we heel wat getreind, dus we waren al bekent met het systeem. Dat was fijn om te merken, en zonder enig probleem vonden we de juiste trein en de juiste zitplaatsen.
Tegenover ons zaten twee local-uitziende dames met rode appelwangen die volgens ons uit Tibet of Mongolie stammen.

Na een poosje kregen we het idee dat deze mensen niet al te vaak met de trein gingen, want een van de twee begon in een zakje te braken en dat hield niet meer op tot het einde. Daar kwam nog bij dat een man, die blijkbaar bij hen hoorde na enige tijd ook begon te braken in de prullebak (en daarnaast) die wonder boven wonder ter beschikking was.

Dat alles drukte onze eetlust wel, maargoed, we hadden daardoor ook wel weer genoeg!

Na 7 uur kwamen we dus aan in Dali, in "Dali new town" wel te verstaan. De oude stad waar we heen gingen was nog eens 9 km van de nieuwe stad verwijderd.
Gelukkig hadden we onze Lonely Planet onder de arm die ons kon zeggen dat we bus nummer 8 moesten hebben om op de juiste plaats aan te komen.
Na nog ongeveer een halfuurtje waren we dan eindelijk in de oude stad.
We vonden het allebei gelijk al prachtig en eindelijk had ik het gevoel dat ik het China wat ik zolang in mijn verbeelding had te zien kreeg.
Dali ligt aan de voet van het grote gebergte dat vooral Tibet bedekt.
Aan de ene kant zagen we de heuvels van het plateau met daarnaast een gigantisch meer. Aan de andere kant zagen we de grote bergen van zo'n 4000 meter met sneeuw! Echt prachtig en zeer pittoresk.

Het centrum was geheel verkeersvrij, alle huisjes in oude stijl gerenoveerd en bijna niets hoger gebouwd dan 3 verdiepingen. De stad was omgeven door een stadsmuur met in elke windrichting een poort.

We stapten de bus uit en vonden al gauw een geweldige plaats om te slapen. We betaalden 40 Yuan voor een tweepersoons kamer (4 Euro) met t.v., drinkwater (koud en heet), een bank, stoel en tafeltje... Kortom erg huiselijk en heerlijk schoon tapijt, wat niet bij de meeste Chinese guesthouses te vinden is. De badkamer was wel buiten, maar dat is hier in China alleen maar een voordeel omdat het er vaak enorm stinkt.

Op onze dag van aankomst hebben we verder nog wat door de stad gewandeld.
De stad was erg rustig, alleen het stikte er van de Chinese touristen.
Wij dachten dat Chinese tourbussen bij ons in Europa erg waren, maar in hun eigen land doen ze precies hetzelfde.
De ene na de andere groep komt voorbij met een verklede gids met vlaggetje (geen paraplu'tje want dat heeft iedereen hier tegen de zon).
Zelf vond ik al die touristen niet zo vervelend, want het zijn toch ook Chinezen en geen hordes westerlingen.

De tweede dag in Dali hebben we ons ook even buiten de stad begeven om wat van de omgeving te zien. We deden het rustig aan en relaxeten de hele dag.
Onze laatste dag zijn we met een "skiliftje" de bergen in gegaan en hebben bovenin de bergen lekker gewandeld op zoek naar mooie uitzichten.

De dag daarna zijn we doorgereisd met de bus naar onze volgende bestemming Lijiang. We willen de vaart er een beetje inhouden omdat we als we eenmaal in Peking zijn veel te regelen hebben en daar kunnen we maar beter wat tijd voor uitrekken.
Na 3 dagen dus door naar Lijiang. De bus deed er een ruime 3 uur over en zette ons ook hier af in het nieuwe deel van de stad. We kwamen er dit keer zonder Lonely Planet achter dat we bus 11 moesten hebben naar het oude deel wat in dit geval grensde aan de nieuwe stad.

Een geweldige controversie, de neonverlichte straten met druk verkeer en hoge witte gebouwen, tegenover het verkeerstvrije oude deel met oude lage huisjes verlicht met zacht geel licht.

In veel opzichten lijkt Lijiang op Dali, maar de oude stad is minder strak ingericht en de mensen zijn er allemaal wat gekker.
Toen we 's avonds ergens gingen eten werden we na een uur gek van alle muziek om ons heen. Het werd alsmaar meer en het personeel aan de ene kant van de straat begon tegen het personeel an de andere kant van de straat te "zingen" wat meer op schreeuwen leek. Best vermoeiend maar wel leuk om te zien, vooral meisjes allemaal in lokale klederdracht die iets in koor naar elkaar aan het roepen zijn.

Na 2 uur hadden we koppijn en waren we klaar om naar bed te gaan.

Gisteren zijn we naar de "Tiger Leaping Gorge" geweest. Dit is een kloof tussen de bergen 75 km verwijderd van Lijiang, waar de welbekende Yangtze rivier begint en door de kloof stroomt.
De "Gorge" is een van de 'must sees' als je in Lijiang bent. De meeste mensen trekken dan voor ongeveer 3 dagen door de bergen om van het uitzicht te genieten. Omdat wij nu alles iets vlotter doen wilden we slechts een dag gaan.

Dat was niet zo makkelijk als we dachten, want toen we een bus bij het busstation wilden pakken reden er zogezegd 's ochtends geen bussen, alleen 's middags. We geloofden het niet, maar zonder kaartje kun je niks. Gelukkig waren er nog 4 andere touristen die in hetzelfde bootje zaten en die vroegen of we misschien een minibusje wilden delen met z'n 6en.
Dat wilden we wel, anders moesten we het hele plan afschaffen.

Eenmaal aan het begin van de trek werden we afgezet. Maar wij wilden nog met een busje verder langs de kloof rijden om naar een van de 'main' uitkijkpunten te gaan.
Eers zouden we nog 'even' eten om vervolgens door te gaan. Dat 'even' duurde zo'n 1.5u omdat de meisjes van het guesthouse waar we aten niet echt snugger bleken en uren op het eten lieten wachten. Opeens waren we allebei slecht gehumeurd en hadden eigenlijk helemaal geen zin meer omdat het eigenlijk vanaf het begin al tegen zat.
Maargoed, we waren er nu, dus wilden we ook wel verder.

Volgens de jongens van de "entree" reden er geen standaard bussen tussen Qiautou (waar wij waren) en Walnut Garden (waar we heen wilden).
Gelukkig kwam er een busje locals langs die ons wel voor een vergoeding mee wilde nemen.
Eenmaal op plaats van bestemming, moesten we eigenlijk alweer gaan proberen terug te komen omdat dat nog wel wat tijd in beslag zou nemen.
We besloten de weg een eindje terug te lopen richting een guesthouse en daar zouden we dan een busje proberen te regelen.
Ondanks dit alles, was de "Gorge" echt prachtig. Vanuit het busje hadden we al geweldige uitzichten, maar eenmaal uit de auto leek het allemaal nog grootser. Het was inmiddels bewolkt geworden en donder rommelde in de verte.

We zetten de pas erin en liepen in ongeveer 45 min naar het dichtstbijzijnde guesthouse.
Volgens de eigenaresse vertrokken er die dag geen busjes meer naar Qiautou vanuit waar de bussen naar Lijiang gingen. We moeste een taxi nemen of blijven slapen.
We probeerden de taxi, maar die kon opeens ook niet meer komen. We voelden ons een beetje ingesloten, maar gunden ze het genot niet. Er stond nog een busje voor de deur dat duidelijk ging vertrekken ergens heen. Het was een groep Chinezen uit Hong Kong, maar ze zaten vol. Althans, dat zei de vrouw van het guesthouse, maar toen Koen ging vragen, mochten we ons opvouwen en konden we gratis meerijden naar de plaats vanuit waar er weer bussen reden.

Dat maakte veel goed. Eenmaal weer in Qiautou hadden we na 5 minuten een giga bus die ons mee wou nemen voor een zeer redelijke prijs.

Nog voor het donker waren we terug.
We aten ergens Chinees, en omdat het niet echt genoeg was kocht ik een stukje "cheesecake" voor toe en koen een koffie broodje. De cheesecake die ik kreeg was blijkbaar niet al te vers meer, want toen mijn stuk van de taart af was gesneden werd de rest weggegooid en werd er een nieuwe boven gehaald.
Dat vonden wij maar raar en ik vroeg of ik niet van die verse kon krijgen omdat er blijkbaar iets mis was met de oude.
Maar nee, ik had het stuk al en moest het ermee doen.

Vanochtend werd ik met een beroerd gevoel in mijn buik wakker en had slecht geslapen.
Ik probeerde of het hielp om naar de wc te gaan en alles kwam er redelijk vlot en in de verkeerde substantie uit.
"Bedankt voor de cheesecake"!
De hele dag hing ik boven de oncomfortabele voetjes wc en lag ik in bed. Zelfs water leek er meteen weer uit te komen en ik voelde me belabberd.
Erg vervelend want we wilden naar een park hier in de buurt gaan.
Ik wilde de pret voor koen niet drukken dus zei dat 'ie maar gewoon alleen moest gaan.
Braaf als Koentje is ging hij alleen op pad.

Toen hij terug kwam van het Dragon Pool Park kreeg ik de foto's te zien met sterke verhalen van hoe hij de slapende wacht voorbij was geslopen en verderop zonder te betalen het park in wist te komen. (De entree was 60 Yuan, meer dan een nacht slapen met z'n tweetjes...)
Ik was natuurlijk trots!
Koen wist me ook nog te vertellen dat de cheesecake zaak van een Italiaan was. Koen had tegen de Italiaan gezegd dat zijn arme vriendinnetje een voedselvergiftiging had opgelopen van zijn cheesecake. Het antwoord was dat dat wel vaker gebeurde als hij niet in de buurt was...
En bedankt.

Op het moment voel ik me weer stukken beter (het is 21:50u) en ik heb zelfs een pannenkoekje en thee binnen weten te houden.
Morgen weer aansterken en dan gaan we door richting Chengdu.
Daarover later weer meer.

Voila, dat was het, veel liefs en geniet nog even van het zomerse weer zolang het nog kan, of is dat inmiddels al weer over?

Koen en Roosje

  • 19 April 2007 - 14:37

    Karolien:

    Hellow,

    waauw het wordt precis als maar beter!!
    Roos hopelijk ben je weer snel op de been zodat je Koen kan vervoegen in zijn Pietje Bell streken.....
    We hebben een paar dagen heerlijk warm weer gehad nu weer even wat minder maar de lente is wel aan het binnen sluipen.
    Dikke kus en knuffel

  • 20 April 2007 - 09:22

    Chris:

    Wouw wat een lang verhaal, en wat een prachtige foto's zeg!!! Echt super. Arme zussie met die cheesecake, wel goed dat Koen nog ff is terug gegaan om te melden dat jij ziek was. Echt gemeen dat ze jou geen nieuw stukje gaven, dat zal je in nederland denk ik niet heel snel gebeuren. En koentje alleen op pas, vonden jullie dat niet spannend, zo alleen? En hoe reageren de mensen daar op jullie? Worden jullie veel nagekeken? en verloopt de communicatie voornamelijk in het engels? Kunnen ze dat een beetje? Bedenk me nu dat ik beter ff n mail had kunnen sturen, maargoed, doe t nu maar gewoon ff zo.Bel blij te zien en te horen dat alles goed met jullie gaat! Sturen jullie gauw weer een lang verhaal van jullie belevenissen, en veel mooie foto's. Verzoekje: een close-up van jullie snoetjes, kan ik eens kijken of er al wat rimpeltjes bij zijn gekomen in die paar maanden ;)
    dikke zoenen en pas goed op elkaar!! doei

  • 21 April 2007 - 01:45

    Roos:

    Hey grote zus, ik houd wel van lange verhalen, maar veel mensen lezen die lange stukken niet, en zoals je ziet zijn er nu nog maar twee reacties (oke wel van ons beider zussen...!!!).
    Verder vind ik close-ups maar niks, ik ben niet zo foto geniek, maar misschien stuur ik er wel een prive naar jou mail adres ok?

    Kus je zusje

  • 24 April 2007 - 07:44

    Shos:

    Arme roos van me...ik zie je al helemaal zin hebben in dat stukje cake en dan krijg je dit! Maar gelukkig is het alweer over (nu al helemaal omdat ik lang geen tijd had om jullie berichtje te lezen) en kan je weer op avontuur!!
    Ik heb gister mijn danstentamens gehad!! Heel spannend, en wat mijn punten ook zullen worden ik ben nu helemaal opgelucht dat ik dat heb gehad..donderdag eindelijk klaar met deze 3 tentamenweken en heerlijk vakantie waar ik echt heel erg aan toe ben!!
    veel liefs shos

  • 26 April 2007 - 18:07

    Jo:

    Tjonge jonge zeg, alsjeblief wat 'n enorrem avontuur - k kan er nog altijd niet van over !! Eigenlijk moeten dergelijke massale en verschillende ervaringen het julie vel makkelijker maken om - eens terug - vlugger de voor jullie juiste keuzes te maken (re omgeving voor werk en wonen, edm).
    In ieder geval zul je serieus streepje voor hebben op ons Europees blankie smoelwerk same experience altijd maar weer..... Maak er nog altijd maar weer wat van en massale groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Welkom op mijn reisblog! Op dit blog kun je alle belevenissen van mijn reizen lezen en foto's bekijken. Het is heel leuk om te schrijven wat je allemaal meemaakt als je weet dat anderen dat dan weer leuk vinden om te lezen. Ik vind het daarom ook altijd erg leuk om een reactie van het thuisfront terug te krijgen, want na een tijdje merk je toch hoe ver weg je zit, en dan is het altijd leuk om te horen hoe het in het thuisland gaat of wat mensen van de verhalen die ik schrijf vinden. Lees er dus lekker op los, en houd je niet in als je een reactie wilt plaatsen! Veel plezier. Roos

Actief sinds 22 Nov. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 42729

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 31 Mei 2013

Roos naar Afrika en India

23 April 2011 - 21 Mei 2011

Vrijwilligerswerk Nyeri

25 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: